måndag 23 maj 2011

Ola Enberg diet 2011 del 19 (Kalipermätning)


Hur mycket fett har jag på ryggen? Med en kalipermätning så får jag veta svaret!
 Hej återigen alla läsare! (börjar att bli några inlägg nu!) Hoppas att det som jag nämnt under tidigare inlägg gett er något. Som jag nämde under (del 12) http://4-klovern.blogspot.com/2011/04/ola-enberg-diet-2011-del-12-utvardera.html är hur jag utvärderar min form & mina framsteg under dieten. Allting är ett ständigt & evigt pusslande under hela dietens gång. aspekter att ta hänsyn till som: mycket volym, lite volym, kardio, intervaller, påfyllnadsdagar, fasta, vilodagar, jobb, lågprotein dagar etc...Hela tiden måste man vara objektiv och försöka undvika alla misstag som är så lätta att råka ut för!


Eftersom att allt fler kontaktar mig för att få göra en mätning så hade jag i detta inlägg tänkt att nämna lite mera ingående om kalipermätningar. Hur går man tillväga och vad är det egentligen som man mäter?
Hela grejen med en kalipermätning är att se hur mycket underhudsfett man har på kroppen (obs! underhudsfett är inte samma som tot. mängd kroppsfett, här räknas inte inre organ med, där kroppen också lagrar fett. Några kg extra brukar man få räkna med när man jämför underhudsfett kontra tot. kroppsfett)
Vad man gör vid en mätning är att man tar ut ett hudveck på ett X antal utvald punkter på kroppen, därefter nyper man med kalipern ett par gånger om på en omkrets av några cm för att få ett snittvärde på hur tjockt hudvecket är på den punkten. På kalipern finns det en skala (i mm) som talar om hur pass tjock huden är.
Tex.: har man ett hudveck på 15mm så har man mer fett än en person som har ett hudveck på 10mm. Det totala mätvärdet på samtliga punkter summeras sedan och via en massa formler så räknas din UNDERHUDSFETT% ut!

Kalipermätningar går att utföra på flera olika sätt 3 punkter, 6punkter, 9 punkter, 16 punkter. Det som är fördelen med att mäta många punkter (9 punkter lr 16 punkter) är att man lättare kan se vart på kroppen som fettet har lättast för att släppa, samt att det blir mera precisa uträkningar som ger en större helhetsbild än när man bara mäter 3st punkter.


Något som också är en stor fördel med kalipermätningar med många mått, är att du får en klar bild utav hur din fettfördelning ser ut på kroppen, på så sätt kan man även utläsa hur hormoner och andra viktiga funktioner i kroppen för tillfället fungerar.

Jag personligen mäter med 9 punkter men har som målsättning att lära mig att mäta med 16. Alla personer som jag kaliprat har verkligen uppskattat att jag använder mig av många punkter, alla som bryr sig om sin egen kropp har ju en ganska så klar bild över vad man tycker är bättre & sämre samt vart man lagt på sig eller tappat fett.

En kalipermätning är ett ypperligt sätt att se om dieten går åt rätt eller fel håll! Visst vågen fungerar men den kan verkligen variera. Minskar däremot dina MM mått samtidigt som du behåller styrka i gymmet DÅ kan jag lova dig att du är på RÄTT VÄG!

// Ola

9 kommentarer:

  1. Norrfällsviken23 maj 2011 kl. 16:31

    Har hört att vissa ej får veta sitt resultat. Vadan detta ?

    SvaraRadera
  2. Var intresserad av en mätning men jag är rädd för att jag är för tjock!

    SvaraRadera
  3. Har varit små sugen på testa hur mycket fett man har man skulle börja grina efter resultatet då man sammanställer allt skulle resultatet bli börja banta fetto.

    Så vad ligger ni för underhudsfett % ni på 4 klövern?
    och hur lågt har du tänkt i sommar siktar på mer eller mindre tävlings hård?
    så nu vill vi allt se lite bilder på formen =)

    SvaraRadera
  4. Haha Kim! Du är mer än välkommen till mig för en mätning! ALla börjar ju någonstans, och ifall du har mycket fett så har det ju en fördel isig av att det går for att plocka mycket fett i början av en diet !

    Fett% på oss alla i 4Klövern ligger väll just nu mellan 7-10% ca.

    Kommer bilder snart! Tomme Å kan vi ju inte klandra, han har ju verkligen visat upp både benen samt det 3:e benet på bild.6 =)

    SvaraRadera
  5. Hoppas jag kan ta hjälp av dig då kg ska deffa i framtiden Ola! Blir någon gång nästa år / mvh chrille87

    SvaraRadera
  6. vi kanske skulle göra nån mätning på mig så kanske man får nån motivation att verkligen sänka den och sen göra en mätning om ett tag så man får verkligen se om det går rätt väg och få det mer svart på vitt

    måste fan ta tag i mig skälv och röra på fläsket inte gått som jag vill för 5 öre alltid nåt som ska sabba i sista minuten liger över 3 kg efter det planerat och då var det lågt planerat så bra besviken på mig skälv =/

    bra att det börjar bli bra ljust och varmt ute så nu ska man försöka vara ute och cykla mer m.m
    så tror det lutar att göra nå drastiska och göra egen variant av VLCD som består av bara kesella och kyckling file med en skätt linfrö olja

    måste säga ni på 4 klövern gjort det grymt bra riktigt imponerande

    du har inte funderat att tävla nått?

    SvaraRadera
  7. Kim: Klart vi ska styra en mätning på dig! Vore kul att se ifall du har gnistan till att ta dig neråt i midja och hårdhet =)

    Chrille87: Absolut kan jag hjälpa dig inför stundande dieter! Klart man måste hjälpa en av Kolozzeums starkaste personer =) Vi ska fan styra ett pass någongång också!

    SvaraRadera
  8. Precis hade varit kul och se om man har gnistan och psyket att ta sig ner.
    allt hade varit lättare att kunna styra bulk/deff om man har relatift lågt med fett.
    Hade jag kunnat ta mig ner en bra bit så tror jag motivationen blir mer och man ser och känner resultat.

    mitt mål 1 är att hamna på 90 kg som är ca 6-7 kg ifrån
    och sen 85 för att senare avgöra hur formen är om man kan nöja sig eller om man ska sikta mot 80 men det får man se.

    Får ta det sakta och ta mål för mål så man inte sätter ribban för högt och man blir mer besviken och allt skiter sig så då känns 90kg att man ska kunna klara av iaf på relativ kort tid bara man ser till att ta tag i saken.

    tror man ska ta nå bilder på formen idag och jämföra senare så man verkligen kan se resultat och med underhuds fett mätning.

    Ibland måste man bombardera sig med nått så man verkligen gör nått rätt och nått som driver en då man har varit fet och haft väldigt dåligt med driv kraft viljan har funnits men inte kraften och motivationen.

    det är så man ser riktiga stora BBs vilket psyke dom måste ha för att hela tiden blir större och hårdare och strikt med diet och alla biverkningar dom får stå ut med all deras preppande
    det är säkert BB är nog den mest imponerande sporten som finns

    SvaraRadera
  9. BRA målsättningar GLAS! MEN dom ska fullföljas också. Jag är mer än villig att hjälpa till. Vi får ta en disskution när du har tid och motivation!

    Vad gäller Bodybuilding så ser jag det mera som en livsstil än en sport. Men visst det är ju sport och tävling det med. Lite svårt att jämföra BB med fotboll, hockey och andra sporter.

    Vad gäller prepp och andra otillåtna läkemedel så tycker jag att du får skriva om sånt på andra forum, och inte här på 4Klövern.

    Lycka till Kim!

    SvaraRadera