söndag 22 maj 2011

Muskelstimulator med TENS- & EMS-funktion!

Har fått domme npå min senaste skada efter att ha besökt en sjukgymnast i fredags.

Ledkapseln i vänstra axeln var väldigt svullen vilket ledde till den stramhet. smärta och stelhet jag känt dom senaste dagarna. Alltid tråkigt med skador men nu vet jag vad det är och kan börja behandla på en gång och förhoppningsvis vara tillbaka i full träning inom kort.

En maskin som har varit bra vid tidigare skador och som jag även kommer att använda för påskyndandet av läkandet av denna skada är en sk. muskelstimulator med TENS- och EMS-funktion.
En maskin som skickar ut elektriska impulser genom huden som påskyndar läkning. Jag använder mig av EMS-funktionen vilken det är som gäller vid muskel och ledskador för att stärka muskel och ökat blodgenomströmningen på det skadade området för snabbare läkning.

Såhär kan man beskriva dom två funktionerna:

TENS=transkutan (genom huden) elektrisk nervstimulering (= bedövning och nervträning).
Metoden bygger på att TENS-apparaten via huden skickar in pulserande mikroströmmar - artificiella nervsignaler - av samma sort som normalt i nerverna, men som når ryggraden i en annorlunda ordning. Perifera nervsystemet kan då inte förstå signalerna utan stänger istället av dem (kallas "grindkontroll") i ryggmärgen. Vetenskapen kan ännu inte förklara den exakta mekanismen i detta men när "grinden" stänger blockeras samtidigt den riktiga smärtan. Detta ger smärtlindring helt utan biverkningar. Den mest krävande tillämpningen är som nämnts vid förlossningar.
TENS ger även nervträning. Bra exempelvis efter förlamningar och andra nervskador.
En väldigt udda användning av TENS-nervträning är ökning av reaktionshastigheten - bra exempelvis för målvakter.


EMS=elektrisk muskelstimulering (= muskelförstärkning, ledstabilisering, ökad läkningshastighet samt förbättrad blodcirkulation).

ger intensiv muskelbehandling på sätt som inte har motsvarighet i vanlig fysisk träning. Via EMS kan man träna muskler som av olika skäl inte kan tränas på annat sätt (pga smärta) samt använda muskelrörelserna för att pumpa kapillärt blod mot skadan för snabb läkningseffekt.

Kan starkt rekomendera för återhämtning och för att påskynda läkning att införskaffa en sådan.
Kostar ca 1000 kr + frakt + nya elektroder ca 1 gång var annat år om man rengör dom med jämna mellanrum.
En liten kostnad om man jämför med hur många behandlingar man får hos en sjukgymnast för 1000 kr. Man bör dock konsultera en sjukgymnast eller nån annan kunnig person om hur man ska fästa upp elektroderna för bästa möjliga effekt även om man med en god anatomisk kunskap oftast kan räkna ut det själv.

// Matte

6 kommentarer:

  1. Imponerande utrustning du samlat på dig? Säg mig, har "X:et" vetekuddar, massagekudde samt en spikmatta också som kan gå att få låna till en vettig summa?

    SvaraRadera
  2. Vad gäller placering av TENS beroer det egentligen på vart du har ont. EMS är en annan sak, där du oftast vill träffa motorneuronet som bäst, vilket man kan mäta upp med en lite mer avancerad maskin (NMES).

    För den som är intresserad av Gate control teorin som den kallas, kan ni läsa översiktligt på http://sv.wikipedia.org/wiki/Portteori

    Bra att du tog tag i problemet Matte, och hoppas smärtan försvinner!

    SvaraRadera
  3. Har förstått att du läser till sjukgymnast Jan så du har uppenbarligen en mer koll en vad jag har när det kommer till användningen av den så tack för att du skriver om jag är lite fel ute. tror att du håller med om helheten iaf:)
    Kan meddela att smärtan är på bättringsvägen och axel känns bättre och bättre för varje.

    Ola, har tyvärr ingen spikmatta eller annat som du pratar om har däremot upptäck när jag städat u tgamla grejer i läggan idag, att jag ligger inne med 8 knäskydd och ett riktigt solit skip-sportbälte:)

    SvaraRadera
  4. Är detta verkligen lagligt? Jag menar att behandla sig själv med ilegalt inhandlade sjukgymmnastik-prylar! Ifall du behandlar fel och måste uppsöka läkare, går det på hemförsäkringen då?

    SvaraRadera
  5. Stämmer mycket bra att jag läser till sjukgymnast, hade en trevlig genomgång tidigare i vår om just TENS och NMES! Var absolut inte menat som någon rättning eller liknande Matte, tänkte bara förtydliga för andra läsare. Helheten håller jag helt klart med om :)

    Och dessa produkter finns på den öppna marknaden, går inte att göra fel med dom egentligen. Enda som kan hända är att du inte får den effekt du vill ha, dvs smärtlindring. Därav går det inte att behandla "fel" direkt.

    SvaraRadera
  6. Har du något tips på en bra och vars man beställer?

    SvaraRadera