onsdag 25 maj 2011

Håll dig skadefri del 2 ( det mentala spelet )

Att dra på sig skador som påverkar din träning negativt påverkar inte bara din fysiska förmåga utan även din psykiska. Att vara borta längre perioder och se sig själv bli svagare och svagare i vissa övningar tär på det mentala och framför allt det egna självförtroendet. Att när man sedan blivit frisk och ska komma tillbaka kan det vara tufft att våga köra stenhårt igen, man räds nya skador, man är rädd för att slita upp den gamla, då gäller det ät stärka sitt mental spel och hitta positiva tankar som tar dig tillbaka!

Tänkte här dela med mig av några grejer som jag fokuserat på under skadeperioder och vid återkomster efter skador:

1. Fokusera på det du fortfarande kan träna: Sällan blir man så skadad att man måste sluta träna varje muskelgrupp på hela kroppen, oftast är det en, två eler kanske tre muskelgrupper som måste vilas. Försök att koppla bort tankarna kring skadan och sikta på att utveckla t.ex.. benen och ryggen vid en eventuell bröstskada. Lägg upp mål och ökningar för dessa istället då kommer den positiva feedback man får av sig själv från ökningarna i dessa överglänsa dom negativa tankarna som den skadade muskelgruppen framhäver.

2. Stressa inte: Att komma tillbaka efter en skada kan vara extremt jobbigt kanske har man tappat 20-30 kg i stryka i vissa övningar. Det förstår vem som helst att det är sjukt jobbigt och fort blir det att det enda man sätter i fokus är att så snabbt som möjligt ta sig tillbaka till där man en gång var vilket oftast leder till att man sliter upp skadan på nytt.
Försök att glömma dom gamla personrekorden och börja om på noll för den specifika muskelgruppen. Då kommer du istället att se ökningarna och inte att du har långt kvar till ditt rekord, på detta sett jobbar du fram positiva tankar istället för att slå ner på dig själv hur klen du har blivit.

3. Hitta nått som funkar och håll dig till det: När man vet att man har haft problem i en muskelgrupp/ led eller annat så är det fort man går in i träning med en rädsla för att göra illa sig igen. Detta leder direkt till att man rent ibland inbillar sig att man har ont. Har ofta själv haft det fenomenet när det kommer till benträningen p.g.a. en knäskada jag dragits med under en längre tid.
Kan ha känt mig helt fräsch i knäet i flera dagar, sedan så fort jag kommer upp till gymmet och jag vet att jag ska träna ben då sätter tankarna igång och smärta i knäet kommer fram. Alla den smärtan bygger jag upp själv genom att skicka signaler från hjärnan ut i kroppen att jag har ont i knäet, jag får helt enkelt min kropp att tro att jag har ont och då får jag det också!
Vid detta fenomen är mitt bästa tips att hitta t.ex. en uppvärmning och en förstaövning som du känner dig trygg med. Hittar du ett upplägg som du märker att här får jag ju inte ont, då kommer du automatiskt sluta skicka dom negativa signalerna ut i kroppen och du kommer känna dig säker på att din kropp funkar som den ska. Sedan kommer resten av passet automatiskt när man har en positiv känsla i kroppen. Så hitta framför allt en uppvärmning som du känner dig trygg med!

4. Använd hjälpmedel: Själv känner jag att jag känner mig tryggare inför ett pass när jag t.ex. har på mig armbågsskydd, knäskydd, bälte, remmar eller liknande. Skulle säkert klara mig lika bra att träna utan men det ger en mental trygghet som gör att man vågar köra det lilla extra man kanske inte hade vågat utan.

5. Håll fokus på den övning du kör just nu: Ofta ligger tankarna alldeles för långt i förväg när det kommer till träningen. Man kanske värmer upp med t.ex. benspark samtidigt tänker man på benböjen som man ska köra som tredjeövning och man är rädd hur det ska känns där. Skit i det och fokusera på varje, övning, varje set och varje rep på så sett kan du koppla bort den övningen du är orolig för och när det väl är dags för denna känner du dig enbart peppad.

Finns förstås mycket mer att tänka på men det är väl lite grundtankar jag har kört efter. Att jobb på sitt mentala tänk tar förstås tid, man måste nöta precis som med alla annan träning för att bli bra. Ge det bara lite tid så kommer du märka förändringar!

Lycka till allihop och träna hårt!

// X:et

3 kommentarer:

  1. Bra skrivet "X:et" mycket bra faktiskt!

    SvaraRadera
  2. remmar stroppar spännband krokar gummistropp kedjor trepunktsbälte

    SvaraRadera
  3. konversation med Lars stenberg och hankpå bygget..

    lars* hödö vöre järe vä en mattias?

    Hank* jodå det är bra han är i luleå nu , han har ju haft strul med axeln tror han var sjukskriven 2 dar.
    Lars* Han trän för myche !du väjt som han bonkel oppå vä vikten hä är it bra!

    Hank* jo men han vet ju vad han gör,

    Lars* nja du väjt hän vä å trän för myche hä tro it i jär nå bra

    SvaraRadera