tisdag 3 maj 2011

Tomas CrossFit skola (Ordlista för de olika termer som används) Del 2

Hello!

Hoppas ni har längtat efter fortsättningen på denna tråd. Idag har jag tänkt dela med mig av vad jag tycker är de viktigaste termerna som man bör ha koll på inom CrossFit. Som i alla idrotter så finns det många förkortningar och kluriga ord som man inte har någon aning om vad de betyder. Däremot så kommer jag bespara er med namn på övningar idag. Till nästa inlägg så kommer jag filma 5-10 övningar och berätta teknik rörande dessa. Så håll ut om ni vill veta mer om övningarna:

ORDLISTA

AMRAP - As many reps as possible (ibland rundor)
ATG - Ass to grass (innebär en DJUP knäböj)
BW eller KV - Bodyweight eller kroppsvikt
CFT - CrossFit total
PR - Personligt rekord
REP - Repetition
RM - Repetition maximum (innebär vad du MAX kan lyfta på en övning)
Scaling (skalning) - Anpassning, du skalar ner och anpassar övningen utifrån din förmåga
Tabatha - Intervallprincip som innebär 8 set med vardera 20s jobb/10s vila.
WO - Workout
WOD - Workout of the day


Efter mitt första CrossFit pass förra sommaren.
Detta var nog de viktigaste termerna som inte har och göra med namnen till de olika övningarna. Och som sagt, jag kommer förklara mer ingående om olika övningar senare. Så ni har mycket att vänta er. Hoppas detta var till någon nytta!

2 kommentarer:

  1. Mycket bra flik du startat! uppskattas hemskt mycket! =)

    SvaraRadera
  2. Ska bli spännade att följa detta och lära sig crossfit:)

    SvaraRadera