fredag 27 maj 2011

Konsten att skaffa jobb.

Som de flesta här vet så har jag under 2 års tid studerat på heltid i Luleå. Jag har gått hälsovägledare programmet, och om 4 dagar så är jag utexaminerad hälsovägledare. Att plugga är kul, men tacka vet ja ett riktigt jobb. Det är ganska intressant och se hur olika människor fungerar i olika situationer. Jag själv är verkligen ingen människa som gillar att studera och söka litteratur, samt vetenskapliga artiklar. Jag gillar det som går att ta på, det praktiska helt enkelt. Medan många som jag känner hängiver sig åt skolan och tycker att det är det bästa dom vet. Förmodligen kan mycket sitta i att de känner sig osäker på framtiden och vet inte riktigt vad de ska göra när de har pluggat färdigt. De har känt plugget som en säker och trygg vardag...

...Men tyvärr så kommer vardagen ikapp och man måste börja leta sig ett jobb. Det är inte det lättaste kan jag säga. Man har många kompisar som söker och söker, men får aldrig något jobb. Medan de som inte söker något jobb får alla jobben. Hur kommer detta sig? Beror det på att man är desperat? Osäker i sig själv? Eller vad beror det på?

Som sagt. Det är inte lätt. Men jag tänkte skriva ner en liten lista vad jag brukar tänka på när jag söker jobb och vad som har fungerat för mig:

  • Var lugn & trygg i dig själv
  • Var ärlig
  • Bemöt arbetsgivaren på ditt personliga sätt, klistra inte upp en "perfekt" bild av dig själv. Det naturliga är det man ser på.
  • Skryt i lagom mängd. Prata inte på om ALLT som du kan, men sitt inte heller och tyck att du är helt värdelös. Skryt om dig själv på en bra nivå.
  • Sälj in dig själv. Tänk redan innan på vad DU kan erbjuda företaget så att du kan göra dig lönsam. Företaget är inte medveten om att de behöver ny personal, det är du som ska säga att de behöver just DIG.
  • Är de osäkra. Säg att du kan jobba gratis under 1 veckas tid för att bevisa att du behövs. Dock, se till så att företaget inte bara utnyttjar detta.

För min del så har det alltid fungerat att vara sig själv. Är du genuint trygg och säker i dig själv så strålar detta av sig. Arbetsgivaren kommer se det. Våga var personlig och naturlig. Det finns ingen som gillar en påklistrad fasad.  Men det som är viktigast av allt. Alla fungerar på olika sätt. Det som har fungerat för mig, funkar inte för alla. Hitta ditt sätt att skaffa jobb. Och kom ihåg, när man inte söker efter det, så dyker det oftast upp!

Ha en trevlig Fredag!

2 kommentarer:

  1. Intressant, trodde att du hade fått det mesta serverat på silverfat? Tydligen inte så kul med lite annorlunda läsning:)

    SvaraRadera
  2. En av dom som söker men aldrig får jobb27 maj 2011 kl. 19:27

    Bra skrivet Tomas! Gillar din tanke med 1vecka gratis! Den tror jag regeringen borde se över, och byta ut Fas 3 !

    SvaraRadera