onsdag 18 maj 2011

Ola Enberg diet 2011 del 17 (fasta 26-30 timmar)

Kan fasta vara lösningen till bättre form och nästa steg i dieten?

Hej alla läsare! Som rubriken lyder så har jag jag prövat på att fasta i 26 timmar mitt under pågående diet. HUR FAN KAN MAN VARA SÅ DUM tror jag att de flesta er tänker. Denna tanke var deffenitivt min första reaktion också när jag hörde talas om hur folk på diet (tävlingsdiet) tillämpade denna metod.
Eftersom att jag älskar att pröva nya saker och i samma veva plåga mig själv lite extra så har jag den senaste tiden läst på väldigt noga om vad en fasta ger för resultat på kroppen.

Under de första timmarna av din fasta kommer kroppen att använda energi från maten du senast stoppade idig, sedan kommer det lagrade glykogenet som finns i muskler och lever att användas, samt även aminosyror från aminosyrepoolen. Kroppens fettförbränning kickar in på högvarv, produktionen av tillväxthormon ökar och hela karusellen är igång.
Studier visar på att kroppen inte blir katabol (muskelproteinnedbrytande) förrän efter tidigast 38 timmar, men för att vara på den säkra sidan så tillämpar de flesta en fasta med stopp efter 26-30 timmar.
18 timmar in i fastan visar studier att fettförbränningen ökar markant fram tills 30 timmar in då den katabola faktorn börjar närma sig. Givetvis spelar kroppens hälsotillstånd in för hur länge du kan fasta utan att bli katabol bitar som: kost dagarna före, muskelmassa, tränad/otränad etc. har stor påverkan på fastans utgång.
Ur psykologisk synvinkel så har nog vissa människor inga som helst problem att fasta 36 timmar, medans vissa har svårt att klara av 8 timmar.
Under hela fastans gång så tillför man ingenting till kroppen som innehåller kalorier. Alltså det enda jag sätter imig är vatten, grönt te samt ev. någon kaffekopp (plain)

När man som mig ligger på ett dagsintag på ca 2200 kcal så har jag efter ca 26 timmars fastande skapat mig ett överskott på ca 2200kcal som jag kan stoppa in på valfritt ställe och dag under veckan. Det absolut bästa är att stoppa in dom i anslutning till träning eller lägga dom på en "påfylllnadsdag" där man unnar sig lite extra. Jag kommer att lägga in en fasta var 7-10 dag så länge jag känner att jag har energin till att klara av det. Hoppas att detta ska hjälpa mig till att spränga nya gränser.

Fördelar:
Slipper planering av matlådor och annan typ av näringstajming 1 HEL dag!
Klockrent ifall man har en dag då man känner att det blir EXTRA svårt att syihop kosten
Man kan äta mera under resterande 6 dagar på veckan
Man kan utan problem sova extra länge med gott samvete
Man kan skjuta på veckohandlingen 1 dag extra! =)

Nackdelar:
Svajigt blodsocker
Hunger
Dåligt med energi
Psykiskt jobbigt

Att tänka på:
Lägg gärna din fasta på träningsfria dagar
Valfritt när man startar samt avslutar fastan, Jag startar kl 09:00 efter frukost & bryter 11.00 vid lunch (nästkommande dag)
Lägg en din fastadag när din kropp är i balans och inte på Söndag efter en 3dagars fylleorgie
Var smart när du använder ditt överskott på kalorier, stoppa gärna in dom vid träning eller på tider under dygnet där du känner att du ofta har låg energi.

Ifall det finns någon utav er läsare som har erfarenhet av att fasta eller har frågor eller än värre tycker att jag är "ute och cyklar" skriv gärna under kommentarer så kan vi tillsammans optimera!

Kötta vidare i träningens & kostens låga alla läsare !

17 kommentarer:

  1. hmm.. kanske jag borde testa detta! har ju legat still på samma vikt ett tag nu, måstre nog chocka kroppen lite. Kan bli väldigt tufft och farligt under arbetsveckan haha. spännade:)

    SvaraRadera
  2. Intressant, ska bli kul att höra the outcome. En lite fråga, hur många kilo kan man gå ner i teorin på en och en halv vecka. Om man inte behöver oroa sig för att tappa muskelmassa o så !!

    SvaraRadera
  3. Av det jag testat med fasta tycker jag det rent mentalt är lättare att starta vid middagstid. Jag upplevde det som att jag var piggare dagtid än vid de tillfällen där jag startat vid på förmiddagen. Främst tror jag på att det beror på att blodsockret har stabiliserats och fettförbränningen är som mest effektiv, vilket gör att du inte känner av blodsockerdippen på samma sätt när du haft en natts sömn.

    Sen tycker jag det kan vara en lärdom att åtminstone ha prövat att träna någon form av pass oavsett intensitet när kroppen förväntas vara helt tömd på energi.

    SvaraRadera
  4. Ser du på olika sätt om man jämför en muskelbyggande person kontra en uthållighetsidrottare ?

    SvaraRadera
  5. X:et: Du borde testa! Tror det skulle göra dig gott!

    Anonym: Läs mitt förra inlägg där jag klart och tydligt beskriver hur det skiljer sig från olika personer beroende på fettmängd du har på kroppen. Ifall du ej har någon som helst aning försök då uppskatta, eller fråga någon som du vet har bra koll på kroppen isig. SÅ JAG KAN tyvärr ej ge något svar!
    Men i praktiken kan väll en person som väger 150 kg gå ner 5-6kg rent fett / vecka medans jag själv får vara glad om det släpper 3-4 hg / vecka i min nuvarande form.

    Petter: Absolut bör man pröva på att träna också. Tycker dock inte att högre tempo än A1 är att förespråka!

    Stefan: Jo jag ser på lite olika sätt där, men i det stora hela så är det ändå ganska så likt, beror lite på hur villig man är att träna när man inte har alltför mycket energi att använda sig av! Jag skulle tex aldrig träna ben, rygg under fasta, men en lätt joggingtur på 7 km skulle jag kunna tänka mig.

    SvaraRadera
  6. Jag föreslår att du läser på lite om intermitent fasta, något jag håller på med nu. Finns en hel del studier som är lovande inom ämnet som kommit på senare tid.

    http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html

    Läs och begrunda, att fasta är inte alls så dumt som vissa tror.

    SvaraRadera
  7. Jan D: SKa läs på när jag får lite tid över.
    Vad har du fått för resultat med din typ av fasta ?

    SvaraRadera
  8. Punkt A till B idrottare18 maj 2011 kl. 20:55

    Hallå !

    Jag har under en längre tid funderat på att fasta, inte kommit till skott ännu för jag håller på med en idrott där tomma glykogendepåer inte är att rekommendera. Men just grejen med att fasta, att man ska kunna utsöndra mer hGh vid sömn är väldigt intressant. Även aspekten att människan i grund och botten inte är gjord för att äta konstant var 3:e timme. Back in the days så kunde det dröja flera dygn innan man fick tag i ett byta och då kanske åt flera gånger istället, ungefär som grundtanken är med dagens dietfasta. Vad tycker du Ola ? Ska man fasta om man ska prestera ?

    SvaraRadera
  9. Hilmer i charken18 maj 2011 kl. 20:55

    grymt!!! det var längesen du var in och köppt en riktig köttbit av mig ola!=)

    SvaraRadera
  10. Generellt har jag droppat stadigt i vikt, och jag känner att jag håller en betydligt bättre fokus och energi i gymmet jämfört med tidigare dieter.

    Men som sagt, det fungerar inte för alla, inte alla som känner att 16 timmars fasta per dag är deras grej.

    SvaraRadera
  11. Hilmer i charken: Tack för ditt stöd! tyvärr så kan jag inte äta av din frilade karee` under diet. alldeles förmycket kryddblandningar som innehåller socker =)

    Jan D: Pratat lite med Andreas Pahkamaa som också kör enligt dina linjer! Kul att det fungerar för dig! Hur äter du ungefär? kalorier? fördelning av makronutrienterna?

    Punkt A till B idrottare: Du verkar vara en väldigt seriös idrottsman, jag skulle föreslå att du likt Petter Larsson prövar dig fram. Och kanske ser en fasta som en bra träning att träna TOM, samt för att stärka ditt psyke vid liknande situationer. Ifall jag var du skulle jag pröva under försäsong, och utvärdera därefter

    SvaraRadera
  12. kul att se dig köra detta då jag skälv kör detta ibland.
    jag tycker absolut man ska träna på fastar dagen försöker skälv köra dubbla pass fastar dagen sist var det rygg och sedan cardio så man verkligen får större kcal underskott.
    Tycker det är viktigt att träna så man får energi med och så man håller igång så man inte ligger hemma och är apatisk för man har minimalt med energi.

    Dom gångerna jag gjort det så siktar jag in på 28h fasta och så fastan bryts ca 2h innan man går och lägger sig så man äter nå lätt + tyvärr nå go saker som belöning och så blir det en fantastisk känsla att få i sig snabb och god energi men ändå se till att det inte blir allt för många kcal

    det som funkar bra för energi är apotekets kofein som är riktigt bra.
    annars bara hinkar i sig vatten.

    Gillar att köra denna fasta och funkar riktigt bra så skönt man kan äta mer dom andra dagarna.

    Vikten börjar ticka ner för mig med hamnar nog på 96,2 idag tänkte köra en fastar dag i helgen.

    skriv gärna mer om sånt här på bloggen och hur det känns när du är på fastan och hur energin är m.m alltid kul att läsa om folk som kör fastan

    / Kim B

    SvaraRadera
  13. Kim B: Härligt att höra att vikten är på G neråt! Visste inte om att du fastade! kul kul... Håller med dig starkt vad gäller att aktivera sig istället för att ligga hemma och bara tänka på att man inte får äta! Mycket bra skrivet Kim! Lycka till i fortsättningen med dieten.

    SvaraRadera
  14. Som det är nu ligger jag på ungefär 2300kcal per dag, 230g protein, 172,5g kolhydrater och 76,5g fett.

    Allt ungefärligt det vill säga.

    En av de största fördelarna med fastan som jag ser det är dels fasta tidpunkter då man får äta så man är ordentligt mätt utan problem, och så att blodsockret verkligen blir jämt, så man håller bra energi genom alla pass och liknande.

    Visste inte att Ante körde med IF också? Måste fan snacka med honom om det då!

    SvaraRadera
  15. Jan D: Okej! Har förstått av min konversation med Ante att det du skriver är några utav fördelarna! Skulle tyvärr fungera värdelöst för mig med tanke på mitt arbete som skiftare, där inget dygn är det andra likt =(

    Prata gärna med Ante och fortsätt med dina väl genomtänkta kommentarer! DET GILLAS =)

    SvaraRadera
  16. Ja, IF är ju som sig synes väldigt tidsberoende, och jag har ju fördelen av att vara student nu, med väldigt specifika tider då jag kan och inte kan äta. Jobbar man skift blir det nog svårt att bryta fastan när man faktiskt bör göra det, då fungerar det nog bättre att göra som du gör nu och köra en dags fasta någon gång då och då.

    Ska fortsätta med mina kommentarer så långt det går, gärna genomtänkta också ;)

    SvaraRadera
  17. Precis Jan mitt jobb fuckar ju upp det hela en anning! Använder dock bara fastan som en del av dieten för fettförbränning och hormonella delar.

    Skulle aldrig vilja leva med det (inte ens under diet) den typen av livsstil tilltalar inte mig. Men kul att det passar för dig och Ante!
    MEN alla är vi olika. Annars hade vi ju inte världen vart så kul!

    SvaraRadera