fredag 6 maj 2011

Ola Enberg diet 2011 del 15 (Hur jag själv äter under diet)

Hej alla läsare! Här nedan kan ni läsa om hur jag äter under dagarna på diet, samt vilka kosttillskott jag använder mig av vid träning och näringstajming!

Drinkar inför tr.passet med en riktigt god kolhydratkälla =)




Jag förstår att ni kanske rynkar på näsan litegrann när ni läser att jag bara stoppar i mig ca 2200 kcal! MEN detta är verkligheten om man verkligen vill komma i riktigt bra form! Ner till 10% kroppsfett går det ganska så lätt att ta sig utan "större" ansträngningar (allt är ju relativt =) ) Men neråt från 10% är det betydligt jobbigare.
Något som jag lärt mig är att inte överdriva kardion i dieten bara för att kunna äta några 100 kcal extra. Detta stressar bara kroppen onödigt hårt och är väldigt tidskrävande.
Ett bra ledvärde är att en makronutrient (Protein, fett, kolhydrater) ej bör överstiga 50% av det Tot. näringsintaget under dagen.
Jag lägger ju även in en låg proteindag var 7-10 dag där jag passar på att superkompensera med en lite lättare "fyllning" av både muskelglykogen och energi!

Ibland så blir det även någon lunch ute (99% av gångerna på Piteå GK) Där serveras det alltid någon/några bra proteinkällor, samt en grym salladsbuffe.

TÄNK PÅ ATT !

2200 KCAL från bra mat är som 98 oktanig bensin!

5000 Kcal från skräpmat är som avslaget korvspad!

Ställ gärna frågor under kommentarer, ifall ni har några dvs. !

6 kommentarer:

  1. Varför detta Leucin? Varför så mkt Leucin? Vad är leucin? Är de fräna burkar som står i skåpet för att ta plats o smaka papper då du blir sugen? Information please!

    SvaraRadera
  2. Även "gröna grönsaker" innehåller kalorier ;)

    SvaraRadera
  3. Vad är en lågproteindag?

    SvaraRadera
  4. Om man väger 70kg och går på diet, bör jag också ligga på 2200kcal? Hur räknar jag ut vad jag bör ligga på?

    SvaraRadera
  5. Om jag vill bli lika strikt som du, hur gör jag då?

    SvaraRadera
  6. Dj Khaled: Leucinet använder jag för att trigga proteinsyntesen. Jag intar Leucin ca 10-15 min innan måltid.

    Johan: Det är ju kalorier i allt utom vatten haha. Nemen absolut så är det slarvigt av mig att inte räkna med 20 kcal från broccoli!

    Anonym: Väger du 70 kg så är det nog BULK som gäller ifall du inte är extremt kort. Ifall du ändå vill dieta så skulle jag föreslå att du kör något liknande som mig, för att sedan utvärdera efter 2v. minska med 200-300 kcal ifall vågen, midjan, kalipern står stilla.

    Anonym: Kolla i etiketterna på Diet Ola Enberg där har jag skrivit om min låg proteindagar, syfte, funktion etc.

    Lite mullig: Man behöver inte vara superstrikt med allt, jag är det för att jag är sådan som person. Ifall du är/vill vara det så måste du främst jobba med det mentala. Träna och äta kan alla göra, men all planering och diverse saker utanför gymmet och i vardagen tror jag får dom flesta att ge upp en seriösare diet.

    SvaraRadera