måndag 18 april 2011

Ola Enberg diet 2011 del 12 (Utvärdera formen under diet)

        Det gäller att vara stenhård i psyket, samt ödmjuk mot sin egen kropp för att lyckas!

Hej igen alla läsare! Hade tänkt att skriva lite om hur jag följer upp samt utvärderar min form och mina träningsresultat under brinnande diet. Att kolla formen tycker jag är AO i en seriös diet på såsätt får man en inblick på hur utvecklingen artar sig samt hur kroppen sakta men säkert förändras. Det är väldigt lätt att bli hemmablind när man ser sig själv i spegeln dag ut och dag in under diet, ja under hela året! Därför kan det vara till sin fördel att ha kompisar som ÄRLIGT säger vad dom tycker och för att ge feedback possitiv som negativ. Ett par andra bra sätt printar jag ner i punktform.

Bra sätt att kolla sin form!
*Spegeln
*Måttbandet
*Vågen
(alla dessa 3 punkter är ganska så standard för de flesta som vill åstakomma en kroppsförvandling!)

*Kalipermätning
*Dexa
*Fotografering veckovis
(dessa 3 punkter är lite mera "overkill" men ruskigt precisa värdemätare. Kräver dock att man har någon kompis eller annan person som kan utföra kalipermätningar. Dexa görs oftast på seriösare idrottsanläggningar.)

För mig personligen så gäller följande:

Träningen: Här är det full fart i gymmet som gäller! TUNGT och INTENSIVT med intervaller samt promenader som form av kardio. Svår balansgång under diet på hur hög volym man vågar hålla, men ju längre dieten pågår ju färre blir övningarna och setten, därmed blir även volymen lägre!
Behåller man Styrkan i gymmet så kan jag garantera dig att du har kvar all muskelmassa som du startade din diet med!

Utvärdering av formen:Vad gäller formen så kör jag en Dexa samt kalipermätning var 3:e vecka samt kollar vikten 3ggr i veckan (ons, Tors, Fre) delar den Totala vikten med 3 för att få en snittvikt, detta är att rekommendera eftersom att kroppen håller mer/mindre vätska från dag till dag. Midjemått kollas också 1ggr/vecka.


Fick min nya kaliper för några dagar sedan. Har ev. ett litet större jobb med att kalipermäta en stor grupp sportkillar inom snar framtid. Tar gärna emot folk som vill mäta sig! Bara att maila på Booken eller skriva på bloggen under kommentarer.

KÖR HÅRT!




3 kommentarer:

  1. 8åring som har tagit fram hojjen och köpt en monser flexfit18 april 2011 kl. 19:27

    grymt!!!=)

    SvaraRadera
  2. Vad kostar en kalipermätning? =)

    SvaraRadera
  3. Fläsket: Tar inte någonting för en mätning! Gör det för att jag tycker att det är kul och intressant! Har 10-15 personer som jag mäter med jämna mellanrum!

    SvaraRadera