måndag 11 april 2011

Ola Enberg diet 2011 del 11 (Måltider under CKD)

Om jag nämner ordet DIET kan jag bara tänka mig alla tankar som florerar i era huvuden. De flesta tankar är nog tyvärr av negativ karaktär. Jag vill genom detta inlägg visa er hur magisk det faktiskt kan vara att dieta! Glöm alla tråkiga och torra recept som tonfisk & ris eller kyckling & ris eller den klassiska havregrynsgröten med lättmjölk! NEJ NEJ... öppna ögonen för vad som finns på andra hyllor i matvarubutiken och jag lovar dig att du/ni kommer att öppna nya dörrar, samt trigga era smaklökar.

Alla måltider jag skriver om nedan är lättlagad kost som inte alls kräver speciellt mycket tid för att tillagas!
Kom ihåg att övning ger färdighet! så även i köket =)

Alla måltider håller sig även inom samma kcal budget (ca 400-600 kcal) detta är ett bra sätt att hålla reda på kalorierna man stoppar isig utan att behöva räkna och väga på allting.

Tex 4 måltider av dessa 4x(400-600 kcal) = ca 1800-2000 kcal under en dag.

OBS! jag skriver ut kolhydrater som 0g på de flesta recept även om dom inehåller några gram, men det påverkar inte insulin och blodsocker nämnvärt! Alla dessa måltider går utmärkt att lägga till fullgoda kolhydratkällor till. Men eftersom att jag är på diet (CKD) cyklisk ketogen diet så intar jag endast kolhydrater isamband med träning, därav det tama kolhydrat utbudet på alla dessa måltider!

Lövbiff med broccoli stekt i citron-olivolja

200g Lövbiff
10g Olivolja
Salt&peppar
Näringsinehåll
Protein 50g
Fett 20g
Kolhydater 0g
400 Kcal



Omelett med oliver lufttorkadskinka samt lök

3 hela ägg
3äggvitor
2 skivor lufttorkadskinka
6st svarta oliver
1 lök

Näringsinehåll
Protein 40g
Fett 25g
Kolhydater 0g
400 Kcal




Stekt kyckling med wookgrönsaker i olja samt avokado

200g kyckling
Wookgrönsaker
10g Citron-olivolja
1st avkoado
Salt&Peppar
Näringsinehåll
Protein 50g
Fett 20g
Kolhydater 0g
400 Kcal


Lätt kesella blandad i Fun light med sötmandel, äpple, gojibär, linfrön
250g Kesella 1% (ICA)
1 Äpple
20g Gojibär
20g Sötmandel
20g Linfrön
Näringsinehåll                            
Protein 35g
Kolhydrater 35g
Fett 15g           400 Kcal


Fläskfile` i ugnen med vitvinssås, vindruvor, sallad

200g fläskfile`
Vindruvor
Vitvinssås (hemligt recept)
Sallad
Salt&peppar

Näringsinehåll
Protein 45g
Fett 30g
Kolhydater (lite från druvorna)
500 Kcal

Lätt keso med äpple, sötmandel, kiwi, riven kokos

Keso 1.5%
1 Äpple
1 kiwi
20g Gojibär
20g chasewnötter (ej på bilden)
20g riven kokos
Näringsinehåll
Protein 35g
Fett 25g
Kolhydater 35g 500 Kcal

Hamburgare med lufttorkad skinka, cheddarost, broccoli, samt en skvätt äppelcidervinäger
180 g hamburgare (2st 90 grams)
2 skivor lufttorkad skinka
2 skivor cheddarost
1st rödlök
Broccoli
Äppelcidervinäger
Salt&peppar

Näringsinehåll
Protein 50g
Fett 40g
Kolhydater 0g
600 Kcal

Laxfile` med wokkade grönsaker, avokado, Grekisk fetaost 
250g Laxfile (2 guldtackor)
Broccoli
25g Grekisk fetaost
1/2Avokado
10g Citron-olivolja
Näringsinehåll
Protein 60g
Fett 40g
Kolhydater 0g 600 Kcal

Tänk på att ni äter med ögonen lika mycket som med smaklökarna! En fräch & god måltid behöver inte betyda timmar i köket, utan det kan räcka med 5-10 min extra för att investera i bättre kvalitet och känsla!



10 kommentarer:

  1. Nice! nu lär man skippa tonfisksalladen ett tag framöver. Bra inlägg!

    SvaraRadera
  2. Kyckling och havregrynsgröt som är så gott!! :D

    Gojibär var något nytt, har jag aldrig hört talas om innan!

    Såg gott ut, föredrar dock själv kollisar till också.
    Men bra jobbat!

    Mvh

    SvaraRadera
  3. Drar till Coop genast!

    SvaraRadera
  4. Gott och finurligt!

    SvaraRadera
  5. Bra skrivet åter igen min vän. Allt ser ju sjukt gott ut och trotts att jag precis ätit måndagsbiffar så känner jag hur det kurrar i magen.

    Som sagt bra visat att det inte behöver ta lång tid att laga god kvalitativ mat:)

    SvaraRadera
  6. Snyggt jobbat!
    Tack för tipsen, alltid bra med lite nya recept!

    SvaraRadera
  7. Tomme: Tack tack!
    PEAN: Hahaha du får lägga om varuintaget! Tonfisk funkar absolut, men man blir less=)
    Henke: Kul att du uppskattar! Kolhydrater fungerar också bra på diet, dock sämre för mig!
    J.N: Handla prima varor =)
    Kalle: Mat ska vara gott! =)
    Matte: Nästa inlägg om maträtter blir än bättre har sparat MATTEBIFFARNA tills det inlägget =)
    Lina: Varsågod! bara kul att få delamed sig =)

    SvaraRadera
  8. Kan bli å ta efter dessa måltider nu när man bara ska sitta inne ett tag framöver :)

    SvaraRadera
  9. Hahah jaa du får göra det Nike! Måltiderna fungerar även om du skulle tänka dig att gå ut =)

    SvaraRadera