onsdag 6 april 2011

Ola Enberg Diet 2011 del 10 (Att orka hålla motivationen på topp)

Träna tungt är alltid kul! men varva gärna tung träning med intensivare pass!

Hej igen alla läsare! Dagarna fullkomligen rusar iväg och våren börjar att visa sig allt mera. Sol värme och ljusare dagar ger mig mera energi och tanken på en härlig sommardag känns inte lika långt borta längre.
Dieten tuggar också på i en väldigt HÖG fart och jag har redan nu börjat känna av att tiden sedan dietstarten nu är uppe i ca 10 veckor.
Jag har under mina 9 föregående inlägg försökt att ge en bild av hur mitt liv, träning, kost, samt övrig tid ser ut. Jag hoppas att jag kan bidra med tips och råd som ni läsare kan ta del av och pröva på i era egna liv.
Jag måste erkänna att jag blir väldigt glad när folk kommer fram till mig och berättar att dom uppskattar mina inlägg och tips, detta gör så att jag känner mig som en bra männinska som bidrar med att hjälpa andra personer och inte bara tänker på mig själv!

Som rubriken ovan lyder så hade jag idag tänkt att ge några tips som får mig att hålla motivationen uppe, både i det vardagliga livet samt givetvis under hårda träningsveckor!

Det jag gör varje dag är att sätta upp små delmål som jag tänker på hela dagen igenom. Ska jag göra någonting som känns jobbigt och tråkigt försöker jag alltid att se någonting possitivt i det hela samt tänka på att jag efter detta "tråkiga" ska göra något som är roligt!
Ibland när man uträttar någonting som man gått och gruvat sig för kan man verkligen känna sig lite stolt över sig själv efteråt, detta leder till att man växer som person och känner sig lite vuxen och ansvarsfull.

När det handlar om träning som verkligen är någonting som är roligt så kan jag säga att jag blivit betydligt bättre på att tänka på rätt sätt. Jag lägger upp mina delmål beroende på hur jag känner mig för dagen. Förr i tiden var det bara PR. (person bästa) som gällde på varje övning varje pass spelade ingen roll om jag jobbat natt, eftermiddag, förmiddag var ledig eller jobbade 12 timmars. Vikten skulle bara upp!
Givetvis blev detta ohållbart i längden, eftersom att min fysiska utveckling nått en nivå där det är fullkomligt omöjligt att göra PR. om inte förutsättningarna är hyffsat bra.
Problemet som jag upplevde när jag tänkte på Pr. hela tiden var att jag kände mig nere och deppig när jag inte gick framåt (viktmässigt) i gymmet. Träningen kunde i vissa stunder bli desstruktiv istället för något roligt och energigivande. Det jag nu på senare tid anammat är att jobba mera med tempo på övningar mindre vila mellan seten och en allmänt högre puls passen igenom. Detta varvar jag givetvis med tyngre träning och mera vila, lite beroende på hur det känns i kroppen och knoppen!

Tips på att hålla motivationen uppe för träningen!

Sträva framåt i din träning på ett eller annat sätt (vikt, tempo, utförande, intensitet)
Träningskompis! (helt ovärderligt)
Dela upp dagen i mindre delmål
Ha flera långsiktiga mål (månad, år, flera år)
Känn inte pressen av någon annan än dig själv
Träna mindre ifall du känner dig sliten
Träna mycket när du känner dig pigg
Placebo funkar! Nya kläder, kosttilskott, gym
Försök att hitta en förebild som du kan ta inspiration från
Var stolt och nöjd över dig själv DU ÄR DUKTIG!

7 kommentarer:

  1. Jag diggar dina inlägg. Du vet vad du gör och varför. =).
    Bra tips, kan behövas regninga dagar som denna.
    //Jenny P.

    SvaraRadera
  2. grymt bra tips, förra gången motivationen svajjade och jag kände att jag stod och stampade fick jag din hjälp med ett grymt upplägg av dig vilket gav en rejäääl motivationshöjare...vill även tipsa om att bryta av träningen och åka till whistler, åka skidor, leva på skräpmat och öl och komma hem och inse att vikten är densamma som före avfärd, är nu mer motiverad än någonsin...kommer ett inlägg under eftermiddagen på www.fjellstrom.tumblr.com om detta och hur ditt upplägg hjälpt mig...

    SvaraRadera
  3. Bjuder du på den skidresan då fjällström? :)

    SvaraRadera
  4. Tränar bäst på egen hand! Men det är klart, vill man jaga pers så kanske en träningspolare är att föredra!

    SvaraRadera
  5. Jenny P: Värmande ord! Väldigt tacksam för dina synpunkter! =)

    Johannes: Du kanske är den typen som trivs bäst själv!

    Fjällan: Tackar tackar väldigt HÖGT på beröm till mig från dig! Hoppas att du menar alla ord du skriver och inte bara lägger upp bollen för att smygreklama för din hemsida: www.fjellstrom.tumblr.com hahahaha =)

    SvaraRadera
  6. jag står med alla mina massiva 70kg bakom varje ord, kika in www.fjellstrom.tumblr.com för bevis :D

    SvaraRadera
  7. Förebild: Självskriven: OLA ENBERG!!!

    SvaraRadera