tisdag 12 april 2011

Tomas Åström Diet 2011(Del 6) "Tankar om Vilovecka"

Dieten fortlöper och resultaten där med. Jag har för tillfället hållt på i 6 veckor och går snart in på min 7:e vecka. Dock så kommer jag ta en paus i dieten och den tunga styrketräningen från och med Torsdag och 1,5 vecka framåt då jag ska iväg utomlands och jobba som instruktör. Detta kan ses som både positivt och negativt. Jag tänkte dela med mig litegrand om mina tankar runt "vilovecka" i träningssammanhang:

Först och främst att komma bort från dieten i 1,5 vecka är nog inte direkt optimalt, men här bör man väga in andra aspekter som, vad är bäst för tillfället? vilken självdistans har jag till mitt levnadssätt? eller hur mycket späck är det som man ska ta bort? Jag anser att det vore rent ut sagt dumt om jag inte unnade mig en glass eller två när man väl far utomlands, DOCK, med detta menat att jag inte ska frossa i alla dess saker. Det gäller att hålla en viss balans, och genom detta så tror jag att jag kommer att komma hem med ny energi och fortsätta med dieten i 1-2 månader till för att sedan vara färdig.

Om vi fortsätter med mina tankar runt att erhålla en "vilovecka" från tung styrketräning.
Då jag ska iväg och vara instruktör så innebär det en del träning ändå från min sida, dock, så kommer denna träning mest bestå av lättare rörlighets och konditionsanpassad träning.

Det som händer i kroppen när man dels tränar hårt och ligger på ett lite lägra kcal intag under en längre tid är att vår kropp inte återhämtar sig på samma sätt som förut. Man börjar känna sig sliten, trött, musklerna ömmar, du känner dig inte lika stark i gymmet, osv. Kom också ihåg att vår kropp är fantastisk på att anpassa sig, när vi kört på för länge med en och samma sak så står vi enbart och trampar vatten.

Genom att använda sig av en vilovecka så (kan) kroppen återhämta sig bättre, återgå till full kapacitet, vi blir piggare och psykiskt kan det vara ganska skönt att slippa fokusera på att alltid prestera. Men som sagt, att röra sig litegrand under vilovecka anser jag enbart vara till sin fördel, då man dels inte är van att sitta still och kroppen kan också återhämta sig av väldigt lågintensiv träning, DOCK, skippa styrketräning.



Hur ofta ska jag ha vilovecka då?
Ja, det är helt och hållet upp till dig själv. Vissa har vilovecka året om, vissa, varannan vecka, vissa efter 8 veckor, 2 ggr/år, vissa har det aldrig. osv. Jag själv brukar lyssna på kroppen och känna hur den känns. När jag känner mig extremt sliten eller om jag har tränat på riktigt bra under en längre period (ca: 6månader) så kan jag ta mig en vilovecka. Eller om jag kanske far iväg någonstans där det verkligen inte går att utföra den träning som jag har tänkt. Hursomhelst, det finns inget direkt svar på denna fråga utan du får gå utifrån dig själv och se vad din kropp mår bäst av. Alla är vi olika skapt och alla fungerar på olika sätt. Kom ihåg det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar