tisdag 20 september 2011

Veckans gästbloggare Claes Marklund del.1

Från soffpotatis till hälsosam träningskille !

Claes Marklund gästbloggar på 4Klövern
Presentation:
För er som inte känner mig så är heter jag Claes Marklund. 32 årig Pitebo som på fritiden sysslar med golf, fiske, spontaninnebandy och sänder Piteå Hockeys matcher live via webbtv. De som känner mig, eller
känner igen mig, har väll i normalfallet sett mig antingen på golfrestaurangen eller på väl utvald lokal med en öl i handen och så har det oftast varit. Jag har sällan varit den som tackat nej till chips, cola, skräpmat eller en kall på balkongen men saker och ting kan ändras och i ärlighetens namn har det gjort det på många sätt och alla till det bättre!
Jag vet inte om man kan kalla det jag gjort för en resa men det har iallafall varit en stor förändring till det bättre.

Hur det hela började:
Innerst inne har jag nog under de sista 10 åren insett att jag borde göra något åt mitt välbefinnande och att det skall krävas en så pass banal sak som en tävling för att få mig att äntligen ta tag i det hela
var uppenbarligen det som krävdes för att få min reptlihjärna att tänka om. En kväll efter ett långt telefonsamtal med min vän Caroline (som förövrigt känner mig bättre än någon annan och vet exakt hur jag
fungerar) så fick jag en utmaning av henne. Kontentan av utmaningen blev att hon och jag skulle tävla en månad i vem som kunde tappa mest vikt rent procentuellt. Till saken hör att hon defenitivt inte behöver
tappa ett gram men eftersom hon mest troligt lessnat på allt mitt gnällande om min vikt och att jag skulle börja med allt sen så ställde hon till med denna tävling. Jag tillhör dom få som anser att går det
att tävla i något ska man göra det, oavsett vad nästan, vilket innebar att jag nappade på iden direkt. Reglerna var enkla, då vi inte bor i samma städer längre så var vi ju tvungen att på något sätt kunna bevisa
hur vi låg till vecka för vecka så varje måndag var det invägning och fotografering av respektive våg som skulle skickas via mms till den andra.

Vad det var som vinnaren fick minns jag i ärlighetens namn tyvärr inte.

Eftersom jag inte har den bästa kollen på hur saker och ting påverkar kroppen och träning i stort så kontaktade jag Ola som jag vet har ruggigt bra koll på just sånt, och efter en klassisk lunch på golfen så
fick jag en mängd bra tips och råd av han och insåg rätt snabbt att det vore mycket klokt att följa dom eftersom jag vet att han har magisk koll på just det här med kost och träning och jag ville ju verkligen
vinna tävlingen.

Hur tog jag detta vidare från tips till handling:
Under denna tävlingsmånad skippade jag: Godis, chips, alkohol, pasta, potatis, ris och socker vilket jag trodde skulle bli extremt tufft med tanke på mina tidigare vanor men med facit i hand var det mycket enklare
än vad jag trodde. Min kost bestod under denna period av lax, kyckling, keso, ägg, grönsaker och istället för att äta 2 ggr om dagen så började jag äta 5 ggr och mycket mindre portioner. Då det kommer till träningen så ökade jag träningsdosen med ett pass i veckan och körde aldrig samma
muskler två dagar i rad utan hade stor variation med undantag för mage. Ökade också effektiviteten och fokuseringen på vad jag skulle göra. La mycket fokus på konditionsträning och fettförbränning med hjälp av
löpband och crosstrainern samt att jag försökte hålla mig till en daglig rutin med morgonpromenader.

Det här med tävling kanske inte fungerar som morot för alla, men för mig gjorde det de och det visste min kära vän och det är jag glad för. Delvis för att jag vann men mest för att jag insåg att det inte krävdes
några egentliga större uppoffringar från min sida för att börja må bättre. Lite kuriosa är att jag under dessa 30 dagar tappade 14% av min startvikt.

Del.2 kommer inom kort...

1 kommentar:

  1. Starkt jobbat Classe! Jag blir riktigt glad över att du lyckats så bra =)

    SvaraRadera