onsdag 28 september 2011

4klövern träningsskola med fria vikter (FILM)

Så, välkomna till vår första del i 4klövern träningsskola med fria vikter. Vårt syfte med denna följetång är att försöka svara på lite frågor och teknikfel som man kan se på gym runt om. Vi kommer att gå igenom hela kroppen under tiden. Denna del har syftet BEN.

Benen är den största muskelgruppen vi har och kräver en grundlig genomgång. Därför så går vi enbart igenom två övningar i denna första del, då det finns så oerhört mycket att gå igenom. De övningar som nämns i denna del är:


DEL 1 (Ben)
- Benböj
- Benböj i smith

Vi har delat upp alla filmer i olika muskelgrupper där vi har delat upp ben i både framsida och baksida. Framsidan blir i 2 delar och den andra delen får ni ta del av redan nästa vecka. Varsågod och kika på filmen!


8 kommentarer:

  1. Mycket bra video och framför allt ni tog upp för att undivka skador m.m
    Då jag sett en körde och knäna vek sig väldigt mycket innåt och väldigt mycket mer vikt än han klarade av och slutade med han krascha och tappa halva stången i backen och resten på nacken såg riktigt otäckt ut men gick bra och så det första han kör att är fortsätta med samma tokigheter.

    Det värsta jag någonsin sett nån köra på gymet.

    Blev sugen på testa böja med planka inte för jag tror det behövs men man vet aldrig tyvärr ser man inte sig skälv utifrån när man tränar.

    Hoppas ni gör en minst lika bra hur man kör bänk. fick skälv precis lära mig hur man ska köra var skärmande så galet man tränat

    SvaraRadera
  2. Kul att höra Kim! Räknar med att få se dig köra Böj Ass To Grassss... varje vecka framöver =)

    SvaraRadera
  3. För det första, bra video, informativ och lättillgänglig.

    Vad gäller att böja med planka är det inte något jag skulle rekommendera, eftersom belastningen för plantarfascian och lite andra strukturer i foten blir helt felaktig vilket kan leda till en hälseneinflammation och lite andra roliga saker om det vill sig illa. Däremot är det rätt vanligt att folk behöver komma upp lite med hälarna på grund av strama vader vilket i sin tur gör att de inte kan gå ner med fullgott djup. Vad jag rekommenderar då är stretch eller att man börjar böja med ordentliga skor, tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=758001 som ger en förhöjning under hälen men samtidigt grym stabilitet under hela foten.

    Tycker det är bra att ni tar upp det här med att falla in med knäna, vilket kan skada den mediala menisken rätt avsevärt och även mediala collateralligamenten mår ganska kasst av det.

    Något jag själv fått uppleva och verkligen vill trycka på är vikten av att hålla ryggen så rak som möjligt. Om man tappar ryggen så man börjar böja i höften läggs en enorm belastning på diskarna i lumbalen vilket ökar risken för diskbråck rätt jävla häftigt, vilket också hände mig en eftermiddag när jag var trött och ouppmärksam på tekniken.

    Ni tar inte upp något om hur djup man bör gå, men vad jag ser går ni alldeles tillräckligt djupt. Ni kan dock tänka på att poängtera att det sämsta man kan göra är att stanna i 90 grader i knäled eftersom belastningskurvan för patellarsenan är massiv just där, men över eller under minskar belastningen.

    Överlag riktigt nice video, hoppas ni fortsätter snart med nästa!

    SvaraRadera
  4. Ola

    ska bara försöka lära mig att böja med bra teknik ska försöka få tid hos sjukgymnasten och så han kan lära en lite grunder så man kan förhindra lite skador m.m
    Tyvärr så tappar jag ryggen ordentligt när jag kommer närmare 90 grader =/

    Vi måste försöka styra upp en ben eller rygg pass nån gång.

    SvaraRadera
  5. Nu är det här inte illa menat mot mina blivande kollegor, men du ska absolut inte lita till att en sjukgymnast kan korrekt teknik vad gäller styrketräning.

    Utbildningsnivån, och framförallt intresset för styrketräning inom sjukgymnastiken är skrämmande låg.

    SvaraRadera
  6. Håller med dig Jan D. I detta läge bör du välja en person som är van att köra mycket knäböj Kim. Sjukgymnaster fungerar också men som Janne skriver så är oftast intresset och dom egna erfarenheterna rätt så små.
    Vad gäller planka/viktplattor så ser jag hellre folk änvända. Detta hjälpmedel än att bredda stancen överdrivet eller tappa hälar och rygg. Men givetvis bör ju målsättningen vara att kunna böja utan tillbehör i framtiden.

    Skulle vilja se dig köra lätta & djupa böjar Kim. Värm upp ordentligt. Stretcha och börja försiktigt så ska du se att du snart blir ett böjmonster ;)

    SvaraRadera
  7. Nä jag vet att deflästa sjukgymnaster inte kan teknik för styrke träning m.m

    Men kan man köra Excentrisk knäböj 442.5 kg så då kan man sin sak.


    Ska faktiskt ta tag i att börja böja slarvat som fn med det och det är en övning man har lätt för att bli för viktkåt tyvärr
    Och så är man så vansinnigt svag i baksida lår och röv

    SvaraRadera
  8. Ja, min kommentar var inte menad som att ingen sjukgymnast har koll på läget, bara att väldigt många inte inriktar sig på den typen av träning.

    Ola, visst kan man till en början använda det, men som du säger bör man jobba mot att komma ifrån behovet av planka eftersom det vid ökade vikter lägger rätt stora och onödiga belastningar på plantarfascian och hälen.

    SvaraRadera