måndag 12 september 2011

Tips på ett bra benpass !

Hårda benpass ger kroppen massvis med "nyttiga" signaler

Benpass för mig är veckans mest krävande pass. Ett benpass ger den klart skönaste känslan i kroppen & och utsöndrar massvis med endorfiner & muskelbyggande hormoner, samt ger mig en grymt skön & lugn känsla efter avslutat pass.
I sommar har min benträning haft en betydligt lägre volym än vad jag annars håller mig till, detta är pga. jag sprungit mycket i sommar, samt hållt på med så många andra aktiviteter som belastat benen väldigt hårt.

Det jag printar upp nedan är ett klassiskt benpass för mig "off ses" 

- Bensparkar 3set 10 reps lätt   (För att bli varm i knäleder och få in blod i muskeln)
- Knäböj       4-5 set 3-6 reps  (Stegande vikter för att vänja in nervsystemet. FAIL på sista set)
- Hacklift      3-4 set 6-10 reps (Stegande vikter för att vänja in nervsystemet. FAIL på sista set)
- Benpress    3 set 10-12 reps  (Mycket kontakt och pump. Fotställning beroende på önskad effekt)
- Raka mark 3-4 set 6-8 reps   (Stegande vikter för att vänja in nervsystemt. FAIL på sista set)
- Utfallsgång 3 set 12-15 reps   (Till FAIL varje set.)

Detta är ett pass med väldigt HÖG volym. Ett pass som detta är kanske ej att föredra som nybörjare, men för en kille som tränat länge och byggt sig uppåt i styrka och "gymvana" kan detta pass vara värt att testa.

Viktiga aspekter man bör ha med i ekvationen när det gäller volym på benträningen tycker jag bör vara.
- Hur många set till FAIL?
- Vilan mellan seten?
- Hur mycket andra aktiviteter under veckan stressar mina ben hårt?
- Hur är min kondition?
- Hur många dagar vilar jag mellan benpassen?

Hoppas detta kan inspirera er till en hårdare benträning!

Kör hårt alla där ute ! 

2 kommentarer:

  1. Vad är din åsikt angående knälindor och bälte vid benträning ?

    SvaraRadera
  2. Visst kan man använda sig av lindor & bälte. Jag använder det endast vid tyngre set & topset, kan ev köra med bälte passet igenom ifall jag är sliten i ländryggen.

    SvaraRadera