torsdag 22 september 2011

Tips på ett bra magpass !

Tung träning för magen ger bästa effekt!

Skulle kunna skriva spaltmeter om hur media försöker att lura oss på hur man ska träna sig till en snygg mage. Klassiska myter om att göra 100tals ja tom. 1000tals situps/dag eller kankse köpa den perfekta maskinen från TV-Shop, är bara några av alla myter & tot. snedvridna "supermetoder" som endast är ett jävla dravel & skitsnack!

Vill man ha en stabil & utvecklad magmuskulatur så är det TUNG TRÄNING som gäller, precis som med vilken muskel som helst på kroppen! Magen tål ganska så mycket stryk & kräver inte allt för många dagars vila. En annan aspekt som kan vara värd att tänka på är att magen belastas hårt vid många andra övningar än specifika magövningar (Marklyft, Knäböj etc)

Hur vida man lyckas "mejsla" fram 8 packet beror till största delen på mängden underhudsfett på kroppen, samt även till stor del på dina gener. Just mage & vader är muskelgrupper som är väldigt svåra att förbättra i jämförelse med andra muskler på kroppen. MEN med en låg fett% kommer du deffenitivt att kunna stoltsera dig med ett sjysst 6-pack. Ifall du dessutom har bra styrka i magen så kommer du att få ovärderlig effekt vid de flesta basövningarna som du ger dig på!

Tips på ett bra magpass:

Brukar lägga passet med 3-4 olika övningar med fokus på olika delar på magen. Basövning, sida mage, nedre mage, samt en "squeeze övning" som sista.

Nr.1 Basövning: Situps med vikt, maskin med viktmagasin, brutalbänk    4 set 8-12 reps
Nr.2 Sida mage: Höft lyft med vikt armbågen på bänk, maskin                 4 set 8-12 reps
Nr.3 Nedre mage: Benlyft liggandes på golv, benlyft hängades i luften      4 set 20-25 reps
Nr.4 Squeeze: Situps bromsande rörelse 3-4 sek, maskin samma tempo 2 set max reps

Kör hårt alla där ute !

13 kommentarer:

  1. Nu är du väll ändå ute och cyklar Ola
    Nedre mage?
    Såvitt jag vet så kan man inte isolera en specifik del av rectus abdominis.
    Vist kan man känna att det tar på nedre delen men beror på aktiveringen av Psoas Major

    SvaraRadera
  2. Lär pröva den där rotationen ikväll!

    SvaraRadera
  3. Kim: Man har väl mätt upp skillnader i aktivering i ett antal studier. Sedan om det bara är mätbart och inte märkbart är en annan femma.

    SvaraRadera
  4. Kim B:

    Ifall du gör en militärpress för att träna axlar klarar du då av att koppla bort all annan muskulatur (triceps, bröst, lats) ?? Skulle inte tro det... Samma sak gäller ju upplägget med mitt magpass. Jag försöker att FOKUSERA på delar av magen. Inte specifikt isolera som du verkar ha uppfatttat detta som !

    SvaraRadera
  5. Det jag inte förstår att du försöker fokusera på en vis del av magen som ändå inte går då rectus abdominis är en muskel och inte går att försöka isolera/fokusera

    Även om det skulle kunna prickskjuta mer på nedre muskelraturen så skulle det knappats göra nån direkt skillnad.

    isånnafall borde man kunna fokusera på mitten /peaken på biceps som är en myt det med

    eller missuppfattar jag mer?

    SvaraRadera
  6. Kim, han säger aldrig nånting om att prickskjuta en viss del av en muskel för det går ju som sagt inte. Han talar om att arbeta mer med en viss del av magen än om du skulle köra t.ex en vanlig situp. precis som när du kör lutande bänk sitället för vanlig bänk för att komma åt den över bröstmuskulaturen mer. Got it?

    SvaraRadera
  7. Kim B,jag tror du uppfattar vad du vill uppfatta,har man kört magträning så förstod i alla fall jag vad Ola menade ;)

    SvaraRadera
  8. Intressant disskution detta! Kan förstå Kim (Känns som att killen är påläst) jag förstår även Ola. Inlägg som dessa gå alltid att tolka olika.

    SvaraRadera
  9. Kim jag gillar att du står på dig! Och jag förstår din poäng. MEN snälla du läs texten & mitt svar under kommentarerna igen. Tycker X:et skriver en riktigt bra förklaring som kompleterar det jag skrev tidigare riktigt bra.

    Pröva passet Kim & hör av dig hur det känndes!

    Kör hårt!

    SvaraRadera
  10. Matte
    Vist går det kanske att stimulera övre delen av bröstet men det är rätt så minimal skillnad vid svag lutning av bänk då men annars så tar axlarna över arbetet.
    Vad jag vet så finns det ingen studie att det skulle kunna ge märkbar effekt.

    Ola
    Även att magens muskler styrs av lite olika innerveringar så är det inget man direkt kan påverka medvetet som skulle göra nån skillnad.
    Hela magen arbetar som en enhet. Både de sneda och den raka magmuskeln. De ytterst marginella skillnaderna i aktivering man medvetet kan göra, är inget som kommer göra någon märkbar skillnad.
    Skillnaden finns där av helt andra anledningar, och det har med balansen att göra. Men så fort man avser att spänna magen mer än detta så kopplas i princip allt på samtidigt.

    Vist kan man uppleva att olka delar av magen arbetar men har som sagt ingen märkbar skillnad

    Citerar även som jag googlade upp

    "Iliopsoas är namnet på tre stycken muskler. Psoas major, psoas minor och iliacus, tillsammans bildar de den djupa höftböjaren. Den här muskeln är det oftast man känner när man upplever att man tränat sina nedre magmuskler. Iliopsoas huvudfunktion är att föra vårt ben mot oss, det vill säga att böja i höften. "

    SvaraRadera
  11. Fan Kim du ger dig inte! =)

    Jag vet att det inte kommer att göra någon extrem skillnad, men hur kul skulle det vara att träna samma övning 12 set varje pass istället för att variera sig?

    Förstår du vad jag menar med min text? eller är du bara ute efter att provocera?

    Iväg till gymmet nu istället för att sitta & googla på musklernas namn på latin! =)

    SvaraRadera
  12. Jo det har du rätt i kul med att variera träningen det måste man.

    Även om jag inte tänkt ge mig ang magen men aja tydligen så värkar det vara nått jag inte förstår.
    Provocera absolut inte men alltid kul att diskutera.
    Haha joo vist har man googlat lite vad dom heter/stavas men ska man nämna nån muskel så är det enklare att använda namnen orginal namn / latiska.

    Var precis på gymet för nån timma sidan och drog en dundera pass slog lite nya PB i rygg trapz och baksida axlar.

    Jag har fastnat helt för pyramid sett sedan jag börja köra det och våga ta i lite mer så har träningen slagit helt nya nivåer. så jag undrar vad fan jag gjort på gymet under alla år.
    nackdelen är att det varit väldigt slitsamt för kroppen.

    När hemsidan kommer upp borde ni kunna sätta dit nån typ av chatt funktion hade varit sweet då kan kan fråga saker m.m och inte som nu med massa inlägg som blir helt oftopic fån skälv blogg inlägget

    SvaraRadera
  13. Kim, du har en poäng med att Iliopsoas är den primära muskeln som böjer benen i höftled. Men titta gärna upp vart rectus abdominis fäster, ska du få se på något roligt ;)

    SvaraRadera