fredag 23 september 2011

Tips på ett bra vadpass !

Vaderna är en knepig muskel

VADER kanske den mest orättvisa muskelgruppen av dom alla. Denna muskelgrupp är så ruskigt genetisk. Vissa får träna vader hela livet med bra kvalite utan att lyckas åstakomma något märkbart resultat, medans andra föds med ruskigt grymma vader & aldrig behöver träna dom alls! UNFAIR :(
Givetvis spelar muskelfästen och längden på underbenen en stor roll in i den visuella uppfattningen om denna muskelgrupp likså aspekter som fett% & kroppsbehåring.
Har själv inte begåvats med några vidare "calves" men jag krigar året runt för att förbättra dom & jag tycker faktiskt att det gett skapliga resultat sett över 2-3 år bakåt i tiden.

Tips på ett bra vadpass:

Stående vadpress i hacklift   4 set 8-10 reps
Sittande vadpress                4 set 12-15 reps
Donkey raises                     2 set 20-30 reps
Gång på löpband                  5-10 min
(max lutning uppåt)

Vaderna tål mycket stryk & kan tränas mellan 2-3 ggr / vecka, förutsatt att man inte löptränar eller aktiverar vaderna mycket genom annan aktivitet under veckan.

Kör hårt alla där ute !

9 kommentarer:

  1. Först och främst ska jag säga att posterna om olika träningspass är en riktigt bra idé och de uppskattas mkt. Tycker dock att det tidigare på ett mycket bättre sätt motiverats varför passet ser ut som det gör och varför vissa övningar används och inte andra o.s.v. Saknar dock detta här.

    Skulle också gärna se eventuella belägg för den genetiska teorin. Att vissa har lättare att bygga muskler än andra är det ju inget snack om men att vissa skulle ha lättare att bygga just vadmuskler jämfört med andra muskler tror jag väldigt lite på. Genetiska skillnader i muskelfästen (eller snarare senlängd då) spelar ju in, men det gör det ju även för t.ex. biceps. Däremot spelar ju helt korrekt längd (och kanske framförallt tjocklek) på underbenet in för den visuella bilden av just vadmusklerna, på ett annat sätt än motsvarande för andra muskler.

    Skulle själv dock tro att anledningen till att så många har problem med vaderna är att de tränar fel. Dels för tungt så att man inte kan gå tillräckligt djupt och högt i övningen. Dels fel övningar, som t.ex. sittande vadpress som verkar vara favoritövningen hos de flesta som kör vader på gym. Styrketräning överlag av vaderna känns överskattat och att köra ett sådant stort pass som du rekommenderar 2-3 ggr/vecka tycker jag mest känns som tidsslöseri.

    Träningslära.se verkar hålla med mig också:
    http://traningslara.se/vaderna/
    http://traningslara.se/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-2/

    SvaraRadera
  2. Krisprolls kardemumma skorpor23 september 2011 kl. 18:21

    Micke gällande din åsikt om gener skulle du då kunna förklara för mig hur det kan komma sig att feta gubbar med sockar och sandaler vandrandes på campingar kan ligga inne med helt brutala vader! Total bukfetma & allmänt risiga men ändå utrustade med diamantvader där det bara skriker ådror och separationer. Inte ser dom ut att ha tränat många pass under sin livstid heller.

    ÄR INTE DETTA GENER?

    // mvh Krisprolls kardemumma skorpor

    SvaraRadera
  3. @Krisprolls kardemumma skorpor

    Skrev bara att jag inte trodde på teorin om att vissa skulle ha lättare att bygga vadmuskler jämfört med andra muskler och det är ju dessa "feta gubbar" inte direkt ett motbevis på. Nej, dessa har knappast tränat många pass i sitt liv. Men vaderna belastar de ju hela tiden så länge de går och står. Övriga muskler belastar de väldigt lite så det går ju inte att jämföra. Snarare så att dessa personer bara stärker tesen om att det inte ger speciellt mycket för vaderna att gymma.

    Sen finns det ju så klart en genetisk komponent precis som jag tidigare också skrev. Men den handlar som jag snarare om tjocklek och längd på underben, senlängd och även bredden på lårbenets kondyler. Men dessa bidrar nog framförallt till en visuell skillnad snarare än verklig volymskillnad. Separation och ådror har ju ffa med fettmängden i området att göra och det är också till viss del genetiskt beroende. Däremot har äldre personer generellt sätt ofta synligare blodkärl p.g.a sämre elasticitet i både hud och blodkärl (ev. begynnande åderbråck) vilket troligen är en del av förklaringen hos dessa. Speciellt då övervikt är en riskfaktor för åderbråck.

    SvaraRadera
  4. @ Micke J absolut kanske 2-3 pass av denna kaliber är att överarbeta. Man jag har prövat allt möjligt själv. Låg volym, hög volym, 40 reppare 6 reppare, explosivt, bromsande, full rom etc...Och det jag har sett tendenser på är detta:
    * Jag tappar tot. allt tryck i vaderna ifall jag tränar dom dåligt.
    * Kör man för tungt blir det bara tr.värk i knävecken. (tecken på att lasta ner)
    * Springer med skor som har tunna sulor (mina racerdojor) som jag gjort i sommras och kommer upp på tårna, så får vaderna jobba riktigt bra och rent visuellt kännde jag att detta utvecklade mina ett steg längre.

    JAg hoppas vi är överens om att det är en knepig muskelgrupp. Jag menar kolla på Dennis Wolf som kommer topp5 på Olympia med riktigt dåliga calves. Jag tror inte han nonchalerat denna släpande muskelgrupp och jag tror heller inte att han har dålig havregrynsgröt till frukost för att dom ska kunna växa.

    SvaraRadera
  5. men he går ju då och diskutera konstiga saker ;P...

    SvaraRadera
  6. Komplicerad muskelgrupp absolut. Som jag skrev svår att träna för volym komplex visuellt (mycket genetik som styr) så ur bodybuilders synvinkel definitivt en av de svåraste musklerna skulle jag tro. Mycket bra punkter du skriver här (och empirisk erfarenhet av träning har du nog klar mer än mig). Framförallt den om att värk i knväcken är tecken på att lasta av. Ser dock allt för många på gymmet som kör på tok för tungt (eller bara fel) vilket leder till att de säkert har 5-10 cm kvar till ytterläget längst uppe på tårna. Tror då att det förmodligen ger mer att köra utan vikter. Och att de som ffa kör sittande vadpress inte får några resultat är inte heller speciellt konstigt (länk i förra inlägget).

    Googlade upp Wolfen och ffa hans vänstra vad ser märkligt liten ut. Förmodligen genetiska faktorer som tidigare nämnts. Är förmodligen varken svagare eller volymmässigt mindre än höger, så troligen inte träningsslarv och knappast heller felaktigt utförande.

    SvaraRadera
  7. Absolut ser jag också Många som bara lastar på & gungar vikten likt en fjäder & inte som en cylindrisk kolv som jobbar från bottenläge till toppläge!
    Just det med värk i knävecken skulle kunna vara ett "bra tips" i själva inlägget om (tips på bra vadpass) som en del av det som du & Jan D önskat, nämligen att skriva mera ingående varför man väljer övningar & vad man bör tänka på.
    Mycket om tekniker & olika utförande kommer att bli hett när vi snart lanserar en ny följetong: 4Klöverns Träningsskola med fria vikter!
    Tror att detta kommer att skapa mycket debbater här på bloggen, både på gott & ont =)

    SvaraRadera
  8. Såg typexemplet på usel vadträning idag på gymmet i Uppsala. Två killar som givetvis bara körde sittande vadpress och lastade på en helsikes massa vikter. Den ena killen klarar det väl med ett hyggligt utförande men den andra får ont i både knä- och fotleder. Förslaget från kille 1 (som verkar vara den med lite mer gymerfarenhet av de två) är då inte att han ska lasta av eller köra färre reps utan att han ska köra, som han uttrycker det, "lite korta, snabba istället". Killen lyder givetvis och hälen rör sig kanske 4-5 cm upp och ner i en rasande fart. Visste inte om jag skulle skratta eller gråta...

    SvaraRadera
  9. Haha! LOL... Kan tänka mig att dessa muppar släpper på med ganska så komiska utföranden på resterande övningar och muskelgrupper med ;)

    SvaraRadera