torsdag 29 september 2011

Tips på ett bra bröstpass !

Bygga bröst
Bröstet har alltid vart en av dom lättaste musklerna för mig att få kontakt med. Brukar basera mina pass på 2st pressövningar, samt 1 eller 2st flerledsövningar. Volymen på passet är beroende på om jag kör bröstet separat (bara bröst), eller om jag kör en/flera andra muskler också (axlar, triceps, biceps) på samma pass. 

Tips på bra bröstpass !

Upplägg, Övningar & syfte 

Bänkpress
Basövningen nr.1 för bröst. Grym övning för massabygge, här försöker jag att bromsa vikten lagomt i den exentriska fasen (neråt) för att sedan explodera i den koncentriska fasen (uppåt)
Här bygger jag mig upp set för set tills jag når FAIL. Siktar på melllan 3-6 reps beroende på dagsform & övriga aspekter .
Viktigt att tänka på: Hantera vikten så att muskeln får jobba, inget "fritt fall" på nervägen & rövlyft eller studs på bröstkorgen. Detta leder bara till skador & def. mindre muskelmassa!

Lutande flyes
Perfekt 2:a övning ifall man kör den tungt och med syfte att bygga massa.  Brukar sikta på 6-8 reps tills jag når FAIL. Under denna övning bromsar jag i den exentriska fasen & stannar någon sekund i bottenläget, sedan lugnt & fint upp till toppläge igen. Här är det klockrent ifall man har en träningspolare som kan hålla under armbågarna på en för att man ska känna trygghet.
Viktigt att tänka på: Ser alldeles för många som flyes:ar med raka armar! AJABAJA! Vad som händer då är att det är axeln & leden som vänder rörelsen (ej bra!) Försök istället att böja armbågarna litegrann för att avlasta axlar och leder så att bröstmuskeln gör jobbet & sätter begränsningen i bottenläget.

Lutande hantelpress
Kör ofta denna som 3:övning pga. att hantelutbudet på många gym är alldeles för klent dimensionerade. En annan viktig aspekt är att jag gillar att vara riktigt varm i muskeln när jag kör sneda pressar, som  påverkar framsida axlar väldigt hårt! Siktar på 8-10 reps set för set tills jag når FAIL.
Viktigt att tänka på: Hitta den rätta rörelsebanan som passar dig. Vissa vill falla in med armbågarna mot kroppen, medans andra håller armbågarna rakt ut. Its up to you!

Cable cross (underifrån)
Magisk finishövning. En av dom mest naturliga rörelserna för bröstet är när du lyfter armen snett upp mot ditt huvud. Lugnt & fint utförande med 12-15 reps på samtliga set.
Viktigt att tänka på: Jobba med bröstet, ej med biceps & framsida axlar. Kör hellre underifrån än ovanifrån.

Detta är givetvis bara ett i mängden av alla bröstpass jag använder mig av. Hoppas detta gav er något, och lycka till!

Kör hårt alla där ute !

3 kommentarer:

  1. låser du armbågara vid varje rep eller kör du så du håller hela tiden bra tryck i bröstet?

    Även om jag älskar bröst uppifrån i CC men den är väldigt slitsam för fästet mot axlarna och att det kan ta konstigt mot baksida axlar.

    Fast att köra underifrån är riktigt sweet med lite svårare att få maximal kontakt men helt klart en toppen övning.

    SvaraRadera
  2. Mycket bra jobbat! Snor detta rakt av i fortsättningen tror jag.

    SvaraRadera
  3. Bra skrivet! Detta ska prövas!

    SvaraRadera