tisdag 6 september 2011

Hösten är här & ångensten är här.

Som alltid när hösten närmar sig så börjar människorna ofta inse att deras semester inte har gett de utslag de velat. Jeansen som man kom i innan sommarn, eller ska jag kanske säga; jeansen som man kämpade i 3 månader för att komma i under sommaren är nu för små. Det blev kanske lite väl mycket mat & alkohol denna sommar också.

Detta tycker jag absolut inte att det är något fel med. Man ska få unna sig en god öl till maten, man ska kunna sitta ner en varm sommarkväll och dricka vin med sina vänner, man ska få äta den där mjukglassen när det känns som att det skulle vara den enda räddning från att man skulle tina bort av solens hetta. Men VARJE dag är inte OK.

Från tävlingen i somras.

Har ni hört detta någongång?
- När sommaren kommer så ska jag vara i mitt livsform
- Jag ska utomlands om 3 veckor, jag skulle behöva gå ner 4kg innan dess så jag ser fräsch ut.
- När det är sommar så behöver jag inte träna, då rör jag på mig så mycket ändå.

Ja, man hur många olika saker. Och kom ihåg, detta gäller inte ALLA. Men det som fastnar för mig är just när man hör folk säga att de t.ex. ska gå på en stenhård diet innan en utlandssemester eller något likande för att sedan kunna släppa på allting totalt när de väl är lediga. Vad är det egentligen för vits med det. Här har de slitit i 1 månads tid för att sedan förlora allting på 1 vecka. Samma sak gäller semestern under sommaren. Tränar vi verkligen för att förlora allting på 1 månad.



Från tävlingen i somras.
Det jag gjorde när jag ställde upp i tävlingen i somras var ju också att jag gick på en stenhård diet. Jag visste redan innan jag skulle upp på scenen att det jag gjorde nu är inte något som är humant, det är inte något som går att hålla längre än några dagar. Men, det handlar som alltid om syftet man har med det hela. Detta var en tävling.

Det jag vill säga är. Hitta syftet till varför ni tränar. Hitta kontinuiteten. Hitta din livsstil. Träna för att du ständigt vill må bra. Träna för att du alltid ska hålla din vikt. Träna för att det är kul. Inte för att du måste så du tar dig i din bikini som du hade 2002.

Att hålla denna kontinuitet gör det hela så mycket mer värt när ni sitter där en ljummen sommarkväll med dina nära och kära. Grillat Entrecot, druckit ett glas rött och får avsluta med jordgubbar och äkta gammeldags vaniljglass. Utan ångest!

4 kommentarer:

  1. Bra skrivet Tomas! Nu börjar det likna något. Tråkigt att folk försakar något som dom kämpat hårt för!

    SvaraRadera
  2. Riktigt bra skrivet Tomas!!
    Sjukt bra form du lyckades åstadkomma till tävlingen också!! Bra jobbat!

    Jag har precis startat en facebooksida (hittas från bloggen) om du har lust att kolla in den.


    Mvh

    SvaraRadera
  3. Tack & kul att ni gillar det jag skriver.

    SvaraRadera