fredag 23 september 2011

Fortsättning av diskussion på Olas inlägg gällande nedre mage

Ni som lästa Olas inlägg igår där han skrev lite tips på magträning så tänkte jag försöka bena ut det som ni reagerade på gällande fokusering på nedre magmuskulatur. Detta kommer jag gör med hjälp av två stycken vetenskapliga studier.

http://www.physicaltherapyonline.org/content/86/5/656.full
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11726260?dopt=abstract

Det som gjordes i dessa studier var att man använde sig av EMG och mätte upp aktiviteten i musklerna när man utför ett antal magövningar.

Till att börja med så tänkte jag säga att Rectus Abdominis (magmuskulaturen) är en muskel som sitter ihop. Den är inte uppdelad i olika delar. Så man kommer alltid aktivera hela magmuskulaturen. MEN. du kan fokusera, (läs fokusera, inte punktträna eller punktförbränna) den nedre kontra den övre magmuskulaturen. Detta har visats genom en mätning med EMG i en hängande benlyfts övning i en av stiduerna ovan. Den visade att aktiviten var högre i den nedre magen kontra övre magen(Ca: 70% aktivitet i övre medans du hade ca: 75% aktivitet i nedre). Givetvis kommer höftböjaren (Iliopsoas) vara med och användas i övningar som benlyft också.

Men kort och gått. Det går att FOKUSERA på en del av magen. Även om detta inte kommer att göra sig direkt märkbart utseendemässigt, t.ex. att man får oerhört välutvecklad nedre magmuskulatur. Kom däremot ihåg för att få magmuskulaturen synlig längre ner på magen, så är det förbränningsträning som gäller. Inget annat.

Ni som anser er själva ha god kroppskontroll och kan gå in i ett pass och fokusera vart vi kontraherar. Testa fokusera med tanken på att lägga allt krut på nedre delen av magen, känn sedan efter några dagar om träningsverken är annorlunda? Jag säger inte att den bör vara det, men testa!

(Jag eftersöker gärna kommentarer från Jan D eller Micke J om ni håller med eller inte. Vi öppnar gärna upp för en större diskussion här)

EMG aktivitet på övre delen av magen

EMG aktivitet på nedre delen av magen.

14 kommentarer:

  1. Kul med en uppföljning :D
    Jag kan ha olika delar på magen där träningsvärken sitter framför allt när jag kör Cable crunches så sitter värken främst vid muskelfästet i bröstkorgen där det är värst men ändå en skön känsla i hela magen.

    samma gäller lite mot mag maskinen som är mot dom fria vikter och man höjer och sänker dynan hur skälva trycket ändras i magen.

    rätt roligt när man tänker efter hur träningsvärken kan variera s sjukligt mycket ibland och från muskel
    Som Biceps händer nån enstaka gång man har mitt i skälva muskeln och inte mot muskelfästen där normalt jag har träningsvärken.

    SvaraRadera
  2. kom ihåg att EMG inte är en sån bra metod, lekte lite med det förra året och fick ganska varierade resultat...om man nu inte kör in skiten direkt in i muskeln :)

    SvaraRadera
  3. Det är ju helt korrekt som du säger att olika övningar kan stimulera samma muskel på olika sätt. Det man bör ha i åtanke hela tiden är dock att eftersom det fortfarande är samma muskel blir skillnaderna så marginella i längden att det känns fruktansvärt onödigt att börja försöka pricksjuta vissa delar av muskeln, som du också tar upp.

    Man har ju märkt av detta vad gäller aktivering av bröstmuskulaturen också, där vissa övningar vid en viss vinkel aktiverar övre fibrerna mer än de "undre". Dock har många missförstått detta å det grövsta och har en sådan vinkel när de kör lutande bänkpress att i princip all belastning läggs på främre deltoideus istället.

    Vad gäller EMG som metod kan man visst ha sin kritik om den, men i dagsläget har vi inget bättre egentligen, varpå man får ta studier gjorda med EMG som den bästa evidens vi har idag vad gäller muskelaktivering.

    Lagom osammanhängande post såhär en fredagkväll så ta den inte för seriöst :P

    SvaraRadera
  4. Jag hänger inte med. Har Ola rätt eller fel i det inlägg han skrev? Någon som kan sammanfatta åt mig!??

    SvaraRadera
  5. Bra inlägg Tomme!

    Det mesta har ju redan sagts i tidigare kommentarer. Lite mer kritik mot studierna är ju också det ganska skrala urvalet av försökspersoner, så man ska nog inte dra allt för stora slutsatser utifrån dessa. Men bara det faktum att det KAN vara skillnad mellan olika övningar bidrar ju till att man bör variera träningen lite (förutom att det är mycket roligare med variation).

    SvaraRadera
  6. Håller med Micke, riktigt bra inläg Tomme! =)

    Ni har nog nämnt det mesta & jag har ingen chans att argumentera mot er (Micke J,Jan D, Tomme Å) för ni besitter en betydligt djupare kunskap än mig.
    MEN jag har stor erfarenhet av träning & har provat det mesta genom åren. Att säga som Kim "GLAS" B säger:att man får lika bra effekt av 1 övning på alla delar av magen motför om man varierar sig på 3-4 övningar tror jag inte ett skvatt på!
    Hur mycket fakta ni än pumpar mig med!

    SvaraRadera
  7. Tack Jan D som skriver om det man försökt få fram :)

    Känns som jag sagt mitt nu i denna diskussion och förhoppningsvis fått fram det jag vill även om det kanske inte gått att förstå och andra missförstånd.

    Alltid kul med diskussioner :)

    SvaraRadera
  8. Kul diskussion och som ni också märker så verkar vi ha nått en punkt där man kan inte säga så mycket mer.

    Johannes: vem som har rätt eller fel? Båda har lika mycket rätt och fel, fast på olika sätt. Det är en ganska svårtolkad muskelgrupp att gå in djup på. Tänk istället på att variera träningen med olika övningar och gör det som NI känner att ni får kontakt med!

    SvaraRadera
  9. Ola
    Inte så jag menat att en övning räcker.
    utan att aktiverar man magmuskeln så används hela muskeln och inte "mer" på en speciell del

    även om man skulle säkert kunna komma väldigt långt och bara ösa sett och rep med 1 övning.

    skillnad mellan övningar beror på mycket mer än bara aktivera muskeln

    Tyvärr så blir dess missförstånd tydligare nu =/
    tyvärr så är jag rätt kass på skriva och formulera mig och det kan tolkas helt annars än vad jag tänker

    SvaraRadera
  10. inte bra att försöka och tänka och formulera det man vill få fram när hjärnan inte funkar som den ska då man sovit hel konstigt och lite ett par dagar

    Hursomhelst så det jag ville få fram är som Jan D tid 19:43

    Och missförståndet att det räcker bara med 1 övning är fel då som jag skrev förra inlägget då det är andra saker som spelar in än bara aktiveringen
    med vikt rörelse mönster tid m.m men det vet ni redan

    Och så är genetiken A och O
    och säger som slutligen som tomme sa tid 21:08

    Nä nu tror jag jag lägger ner denna diskussion.
    känns som man inte kommer nån vart

    SvaraRadera
  11. Alltid svårt med disskutioner som dessa, när man vill ge så många uttryck som möjligt, men att få ner det på text är svårt!

    Kim: Jag GILLAR skarpt att du står på dig när jag skriver. Jag kan absolut ha fel ibland och ifall det finns tveksamma uttalanden eller uttryck från min sida så är jag absolut öppen för befogad kritik. Detta gällerinte bara dig Kim utan givetvis alla som läser 4Klövern.

    Det är tack-vare dig Kim som vi fick en givande debatt! =)

    SvaraRadera
  12. Ooo ja så sant mycket man vill kunna få ut men att skriva det är inte det lättaste.
    Vart bra lärorikt och det man var lite små osäker på
    så tog man hjälp av vår käre vän Mr Google.

    Bra när det bli diskussioner som man verkligen vill gå in för händer inte ofta kan jag säga.
    Kul du gillar att jag står på mig vart lite av en ego bost då jag tyvärr alltid brukar fega ur när det blir lite mothugg =/
    Vart riktigt kul nu när man för edgångs skull våga stå på sig

    Har lite tänk om vaderna mer men får ta det i morn.

    SvaraRadera
  13. Alltså, man kan diskutera hurivida en övning räcker eller om du måste ha flera, tror inte någon extensiv studie faktiskt gjorts, och om de har gjorts är resultaten antagligen rätt tvivelaktiga.

    Vad man bör ha i åtanke vad gäller träning är dock att den ska kännas meningsfull. Så om man känner att en övning inte räcker, att man inte tar ut maximalt i den övningen och vill köra mer, så för i helvete: kör mer!

    Sen gäller ju även att variation är extremt viktigt inom träning, byter man inte eller varierar sig kommer man stagnera, även om man ökar vikten eller motståndet, helt enkelt för att den neuromuskulära utvecklingen stannar av.

    Det finns helt enkelt många många faktorer man måste ta i beaktande vad gäller den här frågan, och i mitt tycke inget defenentivt svar.

    SvaraRadera