onsdag 21 september 2011

Vägen till CrossFit SM 2012 (Hur äter jag för tillfället?) Del 3

Vi har fått in lite frågor om hur vi äter och tränar för tillfället. Tänkte gå in lite djupera på hur min Kost ser ut för tillfället.

Om jag ska vara ärlig så äter jag inte alls bra just nu. Det blir väldigt sporadiskt och jag glömmer ofta bort mellanmål och äter alldeles för lite när jag väl äter Lunch & Middag. Jag skulle dock kunna säga att jag går Ca: + - 0 just nu på det jag stoppar i mig och gör av mig med. Det har blivit en hel del fika de senaste veckorna som substitut istället för den "riktiga maten".

Fanns stunder då maten var betydligt bättre. Från Dieten 2011. Morots & Zuccini pasta med lamfärsbiffar och tzatziki på kesella.


Det jag vill visa med detta är att vi alla är mänskliga. Det kommer skeden i livet då kosten inte går att hålla optimalt. Genom att äta så som jag gör nu kommer inte ge mig några speciella ökningar i gymmet, kommer inte göra mig piggare och kommer inte göra mig mer "Fit". Men genom att äta så som jag gör nu, gör också att jag behåller mig i den form som jag har för tillfället. Så man kommer ofta tillbaka till vilket syfte man har med allting. Vill du fungera så som du alltid gjort? Ja, ät OK och träna OK. då kommer nog detta gå bra. Vill du öka i styrka eller deffa? Ja, då krävs en plan med det du gör.

Såhär skulle det ha sett ut om jag hade ätit seriöst mot den plan som jag har för tillfället, vilket är att öka styrkan:

Frukost: 2dl gröt, mandlar, bär, kanel, 2ägg, 2skivor grovt bröd, skinka, ost, paprika
Mellanmål: Protein shake + 2 skivor grovt bröd med pålägg + lite mandlar
Lunch: 2 Laxfilé, 4 medelstora potatisar, 2 medelstora morötter, Sås gjort på kesella, vanlig grönsallad
Mellanmål: 250g Keso, mandlar, bär, kiwi + 2 skivor bröd grovt med 1 mosad banan på.
Middag: 300g rött kött, Broccoli, Auborgine, 1,5dl quinoa, tzatsiki gjord på kesella, sallad
Kvällsmål: Proteinplättar som serveras med grädde, ekologiskt jordnötssmör & Bär

Träningsnutrition:
Företräning 1dl Vassle + 0,5dl Fast Carbs
Efter träning 1dl Vassle

Som ni ser så blir det lite lägre på Kolhydrater mot kvällen, då jag inte anser att man behöver den stora mängden kolisar motkvällen, bättre att börja fylla på från morgon och sedan trappa ner under dagen. Skulle man ständigt äta massvis med kolhydrater skulle jag känna mig väldigt uppsvälld. Detta upplägg är som sagt mot det syfte som jag har nu i att bygga upp styrka, men inte nödvändigtvis bygga allt för mycket massa.

Ha en trevlig dag!

10 kommentarer:

  1. Ska du inte bulka? Vill du inte lägga på dig massa?

    SvaraRadera
  2. Inte nödvändigtvis. Målet ligger i att bli starkare. Blir jag starkare genom att bli större så är det så, men blir jag starkare genom att hålla bara gå upp litegrand så tycker jag det är bättre om jag ska satsa mot CrossFit.

    SvaraRadera
  3. Underlata Underlaten21 september 2011 kl. 19:13

    Hallå där! Rubriken är rätt så missvisande. Det står ju "Hur äter jag för tillfället?". Det står ytterst lite om detta. Vågar du inte stå för att du är som alla andra du också och slarvar ibland, eller spricker din perfekta bild av dig själv då? Nu är det istället ett inlägg med mat som du tycker är bra mat. Inte så mycket om DIN väg till crossfit-sm.

    SvaraRadera
  4. Mycket mandlar! Har du någon tanke bakom det? Tycker personligen att kosten ser alldeles för klen ut. Som jag förstått av dina tidigare inlägg så tränar du kopiöst mycket, eller har jag fel?? Skippa inte fikat, käka mera av allt istället. Uppenbarligen så står du still på vågen vilket jag tycker du borde reagera på!

    Styrka kräver mat för att bibehålla styrka kan man ligga lite jämnt upp, men där är du inte än Tomas om du ska kunna hävda dig mot Kristian Seven & dom andra grabbarna!

    ÄT ÄT ÄT Annars blir hela denna satsning pannkaka !!!

    SvaraRadera
  5. paleowillalawaysbetherightstuff21 september 2011 kl. 19:47

    Det krävs ALLTID en plan med hur vi bör äta. Men man kan inte planera 1000 måltider i framtiden utan man gör det man ska för dagen. Det är det enda vi kan påverka. NUET. Kcal in/ut är en myt, det handlar om VAD vi stoppar i oss. Man behöver heller inte äta frekvent varenda dag 365 dagar om året. Inte heller behöver man träna JÄMT förutsatt att man äter som vi är formade under miljoner år att äta.Utan detta bör också vara sporadiskt

    Då blir man automatiskt FIT och då försvinner kilon och styrkan kommer bli alldeles tillräcklig. Whats up med att bli stor som hus ?

    SvaraRadera
  6. paleowillalawaysbetherightstuff du måste inse att i den sport Tomas ska ge sig in på räcker det inte med "alldeles tillräcklig" läs på innan du yttrar dig FFS!

    SvaraRadera
  7. Han säger ju precis det, att han är inne i en sämre period med kvalitén på kosten och mängden energi?!

    Hoppas du snabbt hittar in på det rätta spåret igen!

    Lycka till!

    SvaraRadera
  8. Ska försöka svara på några av era frågor och synpunkter. Blev ju litegrand.
    Som jag kände i början av detta inlägg då äter jag ju väldigt dåligt för tillfället. Dålig kvalitet samt dåligt mängd jämfört med den träning som jag utför. Och jag är väl medveten om att jag inte kommer få några resultat med det som jag sysslar med nu. Men jag är påväg tillbaka att hitta rätta spåret.

    Sen är jag inte helt övertygad om att jag måste packa på mig 10kg massa för att bli starkare. Jag bryr mig egentligen inte vad vågen hamnar på just nu. Går det att öka styrka genom att gå upp ett kilo kontra 10 kg. Ja, jag vet inte vad som är bäst just nu.

    Om ni jättegärna vill se hur jag äter nu då ser du ut såhär ungefär!
    Frukost: yoghurt & flingor, 2 ägg
    Lunch: protein shake, 2 bananer, 2 mackor, mandlar, 1 ägg.
    Middag: spaghetti & köttfärssås
    Kvällsfika: 4 mackor med skinka & ägg, en tallrik yoghurt & musli

    Övrigt: slinker ofta ner fika m.m

    Som ni ser så är det en period med dålig regelbundenhet med mellanmål och för litet intag med frukost och lunch som gör en vrålhungrig till kvällen. Detta var också utdraget från en dag med dubbla träningspass och 10 timmars jobb.

    Tack lina för att du verkar ha läst mitt inlägg och såg det jag ville få ut med detta inlägg!

    SvaraRadera
  9. Tomme du bestämmer ju själv hur du vill styra ditt liv, träning, kost etc.
    Allting är ju relativt! Jag tror inte att du för 3 år sedan hittat många fel i den kost du skriver om i exemplet ovan under kommentarer). Jämför du däremot med kosten inför Tammerpokalen så finns det ju givetvis många "halvtomma" kalorier i exemplet ovan, men att jämför din kost nu med en tävlingsdiet är tufft. Tycker ditt intag under dagen inte alls är vidare dåligt. En human kost som en normal person bör hålla sig till.

    SvaraRadera
  10. Bra läsning Tomas!tränar själv "hyfsat" men slarvar med maten så jag får lite inspiration att äta bättre.

    SvaraRadera