söndag 11 september 2011

Tips på ett bra axelpass !



De senaste veckorna har jag jobbat ruskigt mycket. Den lilla fritid jag fått över har ägnats till träning & div. "måste göra grejer". Detta har tyvärr medfört att jag släpat något oerhört med vettiga inlägg här på bloggen. Jag lovar att det ska bli skärpning så fort allting börjar återgå till en normalare vardag.

Kastar in ett: tips på ett bra axelpass!

- Press bakom nacke i smithmaskin.
- Sittande hantelpressar
- Framåtlutande hantellyft (baksida)
- Drag till hakan med stång lr i cable cross

Brukar oftast basera mina axelpass på 2 pressövningar där jag siktar på 3-4 set/övning samt 3-8 reps
Dragövningar samt lyft åt sidan brukar jag sikta på 3-4 set samt 8-12 reps

Hur jag lägger upp passen med volym & vikter beror givetvis på hur tätt jag senast tränat vissa andra muskelgrupper tex (bröst, triceps). Eller vilken typ av splitt jag för tillfället använder mig av 3,4,5 splitt etc.

Kör hårt alla där ute ! 

10 kommentarer:

  1. Varför drag till hakan i ett övrigt grymt pass?

    SvaraRadera
  2. Brukar alternera mellan lyft åt sidan (hantler, maskin) eller drag till hakan. Får bra kontakt hära utan att koppla in trapzen & allt annat. Försöker att hålla ut stånge en bit från brösten för att skapa bra vinkel. Funkar för mig iafa.

    Men jag förstår varför du ifrågasätter, jag brukar sällan rekommendera denna övning när jag gör scheman.

    SvaraRadera
  3. Jag tänker mer på skaderisken i och med att utrymmet under acromion minskar drastiskt vid den rörelsen.

    SvaraRadera
  4. Press bakom nacke är väl också en rätt "erkänd" skadedrabbad övning?

    SvaraRadera
  5. Härligt pass. Föredrar själv militärpress, men alla är vi olika.

    SvaraRadera
  6. Jan D:
    Skaderisken finns alltid där i alla övningar. Men jag förstår ditt resonemang. Vid drag till hakan finns det dock många detaljer som man bör vara uppmärksam på.
    - Hur brett man greppar
    - Hur tungt man kör
    - Rak stång / EZ-curl stång / Cable cross
    - Hur nära kroppen man håller stången
    - Tänka på att dra med armbågarna

    Peter D:
    Press bakom nacke bör man ej utföra ifall man känner osäkerhet eller obehag med övningen. Många saker som man ska vara uppmärksam på vid den övninng. En stor detalj är hur pass rörlig man är i axelparti & rotatorcuffarna.

    Jocke:
    Jag gillar & föredrar press bakom nacke istället pga. att den kopplar på mera baksida & mellanpartiet på axeln. Militärpress är snarlik sittande hantelpressar & stressar framsida axel hemskt hårt. Framsida axel får oftast nog med stryk vid alla pressövningarna vid bröstträning.

    Härliga synpunkter allihop! Kul kul =)

    SvaraRadera
  7. Alla de punkter du tar upp påverkar självklart, men du kommer inte ifrån det faktum att anatomin är någorlunda samma på majoriteten av människor och utrymmet mellan acromion och humerus kommer att minska avsevärt. Sen får man avgöra själv om man tycker det är värt det eller inte, som med alla annan träning.

    Bänkpress är ju tex inte mumma för GH-leden egentligen, men tror ingen skulle välja bort den bara för det.

    SvaraRadera
  8. Jo visst är det så Janne.

    Just bänkpress kan vid sämre utförande göra mera skada än nytta för bröstet.
    Men lyssnar man på kroppen & använder sig av en OK teknik så är det en brutal massabyggare =)

    SvaraRadera
  9. Solklart, kan bara tycka att du kanske ska lägga in lite kommentarer om de övningar du kör, varför du kör dem och vad man ska undvika för misstag. Finns säkert en hel del som blir inspirerade av denna blogg, bland annat jag, och då kan det ju vara bra att få din syn på saken också :)

    SvaraRadera
  10. ABSOLUT Janne! Jag kommer att skriva mera ingående i framtiden. De senaste inläggen har jag skrivit i tidstress & mest fokuserat på en enkel helhet =)

    Lovar bättring!

    SvaraRadera