fredag 1 juli 2011

T:16 med T:träffgänget

Återigen har T:träffgänget haft en delikat lunchvickning! Denna gång var det min tur att anordna. Jag hade beställt 25 grader & sol med lätt vind. Tyvärr så blev det 31 grader & vindstilla, men vad gör det när vintern snart är här och vi går mot mörkare tider. Tyvärr så kunde inte Mattias Engberg delta på denna T:träff, så vi var tvungna att kalla in en 1:a reserv för första gången på 16 träffar. Valet föll på Uffe Wikström med en gedigen meritlista på vasalopp, samt tunga lyft i gymmet, Uffe har istort sett alla intressen gemensamma med jag och Tomas Berger så han var ett perfekt val.

Maten jag valde att tillaga denna T:träff var surströmming med div. tillbehör. Följt av en magiskt marängtårta med lite speciall ingredienser tillsatta...



2 nöjda herrar med stor erfarenhet av både surströmming &
deciliterfyllda snappsar.


Berger öppnar upp burkarna. Påstår  sig ha hittat ett knep som
 gör att han aldrig kommer i kontakt med spadet.

Surströmmingen med tillbehör. Givetvis så kokades det färskpotatis också.

Magisk efterrätt som "gubbarna" tyvärr inte pallade allt för många bitar av.

Varmt och sommrigt var det. Gäller att tajma rätt med väder, mat etc. för
att ge ett så bra helhetsintryck som möjligt för  högsta möjliga poäng

1 kommentar:

  1. Mycket lyckad tillställning om jag får säga det, och det får jag ju. Som alla vet är ju vi "gamlingar" riktiga suris experter och rätt så kräsna. Därför var det extra roligt att se unge Enberg visa upp så mogna kock kunskaper och fingertopps känsla med val av såväl strömming som gräslök. Med guidad tur runt socken med bl.a. Visning var han klättrat i träd och cyklat 142 meter på bakhjulet, måste man ge betyget 9 pga helhets intrycket. Bristen på förrätt omöjlig gjorde tyvärr en 10 poängare.

    SvaraRadera