tisdag 19 juli 2011

Ola Enberg Min träning under sommaren (FILM)

Många har på senaste tiden frågat mig varför jag tränar så mycket löpning just nu! ??

Detta är svaret kort sammanfattat: Allt detta med löpningen började egentligen som en kul grej för att hitta nya vägar att vandra under dieten i kardiovaskulärt syfte. (kondition, förbränning)
Det jag inte hade räknat med var att jag skulle få blodad tand för detta! Visst sprang jag endel förra sommaren också, men den mesta tiden spenderades på cykel innanför gymmets väggar. Nu idag har detta med löpning förvandlats till en ny utmaning för mig. Jag har tom. gått så långt att jag köpt speciella löparskor ämnade för banlöpning. Jag har även satt upp målsättningar på olika distanser.
300 meter: 42 sek
600 meter: 1.35 sek
1000 meter: under 3 min
1500 meter: under 5 min
3000 meter: under 10.30 min
(Vissa av dessa tider har jag redan fixat men inte alla, och jag kommer inte att vika mig föränn jag fixat rubbet)

Vad gäller styrketräningen så kör jag fortfarande på i gymmet. Tungt & intensivt men med en betydligt lägre volym än under vinterhalvåret. Det blir oftast dubbla pass under veckorna som jag är ledig från jobbet, med någon form av kondition på morgonen samt styrka på kvällen, samt givetvis lite CrossFit då & då!

Postar även upp en film från föregående sommar när jag tränade grisigt tungt hela våren & sommaren. Som tips för er som är sugna på att dieta riktigt hårt (eller lite lugnare) kan jag säga att RIKTIGT TUNG träning är det som får er att behålla muskelmassa. Inte nå jävla högrepsträning!!!

4 kommentarer:

  1. Hur passar ni egentligen? En som alltid tar i stången ändå om du tar det själv... skäms!

    SvaraRadera
  2. Hur tungt bör jag köra vid en ev. Diet?

    SvaraRadera
  3. Vilka av tiderna har du redan klarat av skulle vara kul att veta?:)

    SvaraRadera
  4. Anonym: Vi passar som filmen visar. Mest för säkerheten. Men visst kan det tyckas lite muppigt för den som ej själv vågat lasta på vikt, och vågat spränga gränser!

    N.K: skulle rekomendera 2-6 reps på basövningar samt 6-10 på flerledsövningar

    Jens Bris: Kommer en post på bloggen idag där jag skriver om mina tider litegrann.

    SvaraRadera