UTVÄRDERING AV FINALEN FITNESSFIVE 2011, ÅHUS
Började som sagt med 140 mils resa för min del. 2 dagar innan fick jag ta bussen 20 mil, sova där för att sedan börja bilresan till Åhus för ytterligare 120 mil. Allt var frid och fröjd tills vi kom till Stockholm 15.45 en fredag, BILKÖ! Jag tror vi hann ungefär 1-2mil på 3 timmar, inte roligaste sträckan att köra direkt! Framme i Åhus var vi runt 00.00, bara att hoppa i säng.

Efter en natt med mindre sömn än väntat var det bara att stiga upp, gå ut o promenera för att väcka kroppen. Kan säga att jag längtade till invägning nå så extremt mycket här, hade fastat i 20 timmar från både mat och vätska så var ordentligt tömd. När det äntligen blev invägning så hade jag som mål att väga in på 77,4. Men hör och häpna, 76,5kg(!) stod vågen på! Det var dock lite dåligt, några hekto till och jag hade fått köra på 75kg i bänken, nåja. Försökte skaka av mig det så snabbt som möjligt och fokusera på annat, som exempelvis hotellfrukost!

Så började tävlingen!

Bänkpress: Var ordentligt taggad, kände mig fylld efter ett extremt högt intag av kolhydrater. Skivstången vägde 77,5kg. Den var dessvärre otroligt långt ner, och ingen hjälp fick jag att lyfta ut den heller. Fick veta först i efterhand att jag kunde be dom höja den. La mig långt ner på bänken, fick lyfta av stången väldigt högt upp och i princip en halv rep som inte räknades, började reppa.. lite smått övertagg så slarvade på 2 rep med stoppet i toppläget. 23 godkända av 25 repetitioner, smått missnöjd går jag därifrån, är såpass klen i bänken så jag har inte råd att tappa 2 reps där. Nåja, bara ladda om.

Bicepscurl: 37,5kg, lättare än vad jag tränat på, visste att här ska det bli ett personligt rekord, kroppen kändes bra så bara överföra det i repsantal nu. Bra med publik som skrek, MM Sports klacken skrek ordentligt som gav mycket pepp och tjurskallighet. 22 godkända av 22 repetitioner, Klockrent! Supernöjd, en ordentlig revansch sen bänkpressen!

Benböj: Min favoritövning, övningen jag hade högst förhoppningar på. Långt där inne hoppades jag på en grenseger, även fast jag inte vågat skylta allt för mycket med det, men visste att jag hade det i kroppen. 115kg på stången, det kan absolut gå vägen med marginalerna på min sida. Under uppvärmningen började jag få ont i knät, grymt irriterande. Värmde lite till och då var det borta, riktigt skönt att det försvann när jag blev ordentligt varm. Gick runt bakom scenen, stretchade, småjoggade och var otroligt taggad. Linnsén gjorde 28 reps, vilket innebär att jag måste hålla ett högt tempo och prestera på toppen av min förmåga. Såja, då var det min tur, började böja, LÄTT kändes det, bara fjädrade.. Eftersom jag var så taggad så tog jag ingen vila överhuvudtaget i toppläget och slarvade med utlåsningarna, dumt! När det var 20 sekunder kvar av tiden gav jag mig på 25e reppen, FAIL! ingen kraft kvar och jag får hjälp upp. 20 godkända av 24 repetitioner, GRYMT BESVIKEN! Tappa 4st pga utlåsningar är rent slarv och ska inte förekomma. Fick jag göra det annorlunda skulle jag ha lugnat tempot och gjort tydligare stop, hade haft betydligt fler då, kanske kunnat ge Linnséns 28 reps en match.. Nästa år, nästa år..

Chins: Var fruktansvärt besviken över benböjen, visste att jag skulle bli besviken oavsett nästkommande resultat pga det. Fick gå iväg, försöka nollställa och släppa det vilket inte var det lättaste. Provchinsade lite som uppvärmning, kändes otroligt tungt helt plötsligt.. ladda ladda ladda gick genom mitt huvud men var lättare sagt än gjort men det gick ändå hyfsat ett tag innan det var min tur. Min chinsteknik kändes som bortblåst, 23 godkända av 25 repetitioner, smått missnöjd, hade hoppats på fler.

Dips: Tävlingen kändes vid dehär laget rätt tråkigt, såg mig själv i bottenstriden och det var inte en skön känsla alls. All press var som borta från mig nu och bestämde att jag skulle gå ut, ge allt och mer kan jag inte göra. Försöka avsluta så bra som det bara går, med den känslan i kroppen så kändes det bra igen. Kände mig rätt nöjd när jag gick ut, tittade upp från dipsställningen, bjöd publiken på ett leende innan jag hoppade upp, matade på rätt bra tycker jag, 44 godkända av 44 repetitioner, riktigt skönt att avsluta på ett bra sätt!

Summa kardemumma av hela tävlingen så är jag naturligtvis nöjd. Mitt mål var att gå till final och dit kom jag, sen att det inte riktigt gick som jag ville där får jag ta. Blev ändå pb i totalsumma så jag ska absolut inte grina. Det var en rolig upplevelse, fått träffa en massa fitnessfolk som är likasinnade och riktigt trevliga sådana också. Stämningen emellan grenarna var riktigt skön, alla peppade varandra och var glad över andras framgångar vilket jag tycker är fruktansvärt bra. Jag vet att jag kan putsa mina resultat senare men det var min debut-tävling och jag tycker ändå att jag placerade mig riktigt bra. 10e plats av nästan 90 tävlande är ingen placering att skämmas för. Efter tävlingen blev det bad, med lite spex! Efter det tacobuffé och det var gott kan jag lova er! Sedan en efterfest nere vid stranden, inga konstigheter!

Tillsist, tack allihopa för en grym upplevelse! Denna tävling gav mig definitivt inspiration till att fortsätta satsa och bli bättre!