söndag 17 juli 2011

CrossFit wod Press 5X5 3 movments


Köttade på ett eget komponerat CrossFitpass som jag länge tänkt köra. Väldigt lite folk i gymmet idag, så det passade klockrent att testa. Passet är ett presspass där man kör 3 övningar där man utför 5 reps & 5 set.

Övning 1: Bänkpress på 100% av kroppsvikt 5X5

Övning 2: Militärpress på 75% av kroppsvikt 5X5 (inga stötpressar utan ner till bröstet & upp)

Övning 3: Dips på 50% av kroppsvikt 5X5 (man hänger alltså på extravikt)

Efter varje set (5 reps) måste man racka på vikten innan man påbörjar nästkommande set.

Starta klockan när du rackar ut vikten från bänken!

Jag korrigerade litegrann idag med att köra 5kg tyngre på bänken och ta av 5 kg på militärpressen. Detta pga. att jag körde axlar i Fredags och var riktigt sliten.

Vikterna jag körde på:
Bänkpress: 90 kg
Militärpress: 60kg
Dips: 42.5 kg


Tiden på utmaningen blev 10.35!  Hoppas på att kunna fixa under 10 min med lite bättre förutsättningar & fräscha muskler.

Ifall man känner att det blir för tunga vikter så går det givetvis att sänka % satsen till önskad nivå !

Kör hårt alla där ute!

3 kommentarer:

  1. Jävlar vad du köttar, först grus och mak. Sen crossfit inte länge tills du är lika ettrig som Brickwallen och Ådrig som mjällbys buggar!

    SvaraRadera
  2. Vilken övning var värst?

    SvaraRadera
  3. Dips:en var helt klart värst! Bänken & Militärpressen gick ganska så snabbt att avverka.

    The Brickwall är min stora idol set ur ett fysiksk perspektiv!

    SvaraRadera