tisdag 12 juli 2011

Sämsta ursäkten jag vet till att inte hinna träna ! (Hur har du tid?)

Har DU tid att träna idag?
Hello read:ers! När det handlar om träning så får man ständigt brottas med dom så klassiskt 4 frågorna: hur mycket man tränar?, varför man gör det?, vad det ger? hur har du tid? Svaret på denna fråga faller sig ganska så naturligt för alla oss som tränar mer/mindre dagarna om, året runt. MEN hur ser våran livsstil ut ur "soffliggarens" synvinkel??
Jag tror att det handlar om den klassiska avundsjukan i kombination med lathet. Varför lägga ner tid på träning när man kan ha så mycket annat kul i livet! En ursäkt som jag absolut köper, MEN varför skipppa träningen helt när den går att göra effektiv och inte alls vidare tidskrävande.
Som jag så många gånger nämt under tidigare inlägg så är jag väldigt stor förutspråkare av effektiv träning! Jag kan själv träna 2-3 pass vissa dagar, men inget av passen tar vidare lång tid att genomföra.
Därför ställer jag mig frågan: Varför ska inte en vanlig person ha tid att träna 3 kortare pass / vecka ??
Ett träningspass är så mycket mer än bara träning. Det är ett ypperligt sätt att koppla bort vardagen för att hämta ny energi, samt för att ge din kropp chansen att inte "sota igen".
Träning går att bedriva i hur många former som helst och jag kan garantera att 99% av dom som inte tränar har någon typ av pulshöjande aktivitet som intresserar dem!


Som svar på frågan hur har du tid att träna så mycket? Tänkte jag nämna ett bra exempel som en bekant berättade för mig att han brukar ge som svar på denna fråga:

Ta bort 1 timma varje dag från TV-tittande, Facebookande etc. så har du ca 350 träningstimmar på ett år! That is a lot of time!

5 kommentarer:

  1. Bra tänk! Knyta skorna springa 30 min dusch, på med rena kläder ca 45 min.

    SvaraRadera
  2. Diciplin och livsgnista!

    SvaraRadera
  3. Många kloka ord av er ! GILLAS =)

    SvaraRadera
  4. Egentligen tror jag många överskattar vilken mängd tid man måste lägga ner för att få en hyffsad hälsoökning. Visst, ska man ligga i topp och kunna utmana, både i konditionsidrotter och styrkemässigt så blir det ju en hel del tid man måste spendera på det, men för att ha en rimlig nivå på det hela och ändå få majoriteten av hälsofördelarna så räcker 30-45 minuter mer än väl!

    SvaraRadera
  5. Precis Janne! Visst är det så! Tros som sagt att många överskattar tiden som räcker för att vara en mycket duktig motionär. Elitidrottsman är ju givetvis en annan femma !

    SvaraRadera