onsdag 17 augusti 2011

Tips på ett bra ryggpass !



När jag sätter ihop ett träningsprogram till en person så utgår jag alltid från personens egna önskemål samt en massa andra aspekter som:
* Inställning till träning
* Målsättning
* Prioriterade muskelgrupper
* Erfarenhet
* Typ av personlighet
* Etc...

Det finns som sagt ett X antal tårtbitar som man pusslar ihop för att formsy träningsscheman samt upplägg för den aktuella individen. JAG AVSKYR PT:s som ger samma program till Agneta 55år & Jocke 18År!
Detta ryggpass nedan är fullt funktionellt för den glada amatören, likväll som till den inbitne atleten.

Övning.1: Marklyft/Kronlyft (ifall ben tränats nära inpå ryggpasset)
Övning.2: Chins med vikt/Breda latsdrag
Övning.3: Typ av roddövning (hantelrodd, hamer rodd, cabel rodd)
Övning 4: Supinerade latsdrag dvs. handflatorna mot ögonen
Övning 5: Ryggresningar

Antal reps, set, samt intensitet bestämmer du själv beroende på syfte & önskemål med din träning!

Kör hårt alla där ute !

8 kommentarer:

  1. Som gyminstruktör håller med dig Ola, PTs lägger alldeles för lite krut på "personliga upplägg".

    Inte ett dugg individuellanpassat, men jag ser varje ny kund som ett tomt blad, och inget program ser ut som någon annans!

    SvaraRadera
  2. Låter MYCKET BRA Lina!

    Vet inte hur pass bred kunskap du har ang. alla olika områden vad gäller personliga upplägg men något som jag ofta gör är att jag prövar mig fram på div. typer av träningsfilosofier, kostupplägg, träningsvolymer etc. Detta ger mig en bra uppfattning hur saker & ting fungerar på mig själv.
    Det gör att jag lättare kan förmedla budskapet och skaffa mig en uppfattning om hur individen jag jobbar med bör svara på gällande träningsupplägg.

    Går att skriva hur mycket som helst om detta område =)

    Kör hårt!

    SvaraRadera
  3. Verkar konstigt att PT:s inte individanpassar sin träning med klienter då utbildningen, yrkesrollen och yrket tycks bygga på att nå fördjupade kunskaper inom t.ex.ledarskap, praktisk träning, kunskaper om kroppens funktion och analyser, kost osv samtidigt som det tycks handla om att bemöta kunden och leda henne/honom mot sina personliga mål. Ser det generellt ut så bland personliga tränare i Sverige att det kör likadana upplägg för en 18 åring och 55 åring?

    Förresten Ola, har du gått utbildningen nu då du "jobbar med folk" och sätter ihop träningsprogram?

    /Peter

    SvaraRadera
  4. Måste säga du är väldigt duktig på göra schema och hjälpa folk vad dom vill ha.

    Som du säger så finns det många lustiga PTs tyvärr så är det ingen skyddad titel och vem som helst kan kalla sig PT vilket jag anser vara galet

    Hade dock velat se latsdrag med V handtag med då iaf jag anser det som en väldigt bra och viktig övning då man kan arbeta med maximal ROM.

    SvaraRadera
  5. Peter: Förstår inte riktigt poängen med din kommentar? Ifall du peak:ar mig eller håller med!! ??

    Visst är alla fina ord du nämner ledord för en PT. Men du kan ju inte därför tro att ALLA uteximinerade PT:s kommer att följa dom i verklig arbetslivet.

    Kim: Tack tack dina ord värmer =)

    SvaraRadera
  6. Fan, skulle ha läst detta innan man drog och körde veckans ryggpass :)

    SvaraRadera
  7. Ola: Absolut inget syfte mot att "peaka". Jag var mer intresserad av att veta om du genomfört utbildningen när du nu arbetar med folk. Detta utifrån dina samlade kunskaper och åsikter av yrket personliga tränare och deras upplägg.
    Hälsar gör Peter

    SvaraRadera
  8. Skriver från mobilen därav ingen inloggning för mig!

    Peter: Det jag skrev i mitt senaste inlägg ang. PT:s fyller ju det mesta om min fakta, erfarenhet & mina synpunkter ang. detta ämne!

    Det är riktigt kul att du kommenterar. Detta skapar debatt. Jag hade absolut inte tagit illa upp ifall det vart en peak ;)

    Fortsätt gärna kommentera negativt som possitivt !


    Kör hårt !

    // Ola E

    SvaraRadera