tisdag 23 augusti 2011

Handla med 4Klövern DEL 3 (FILM)

I våras så har ni fått följa när jag och Ola har handlat. Vid dessa filmer så handlade vi inför en diet. I detta avsnitt så får ni följa David när han handlar mat. Vilka råvaror han väljer, och varför han väljer dessa. David är som ni alla kanske inte vet en elitskidåkare som behöver mycket energi för att kunna prestera.

Davids reflektioner ang. filmen
När man gör sådana här filmer så är det inte alltid så lätt att framföra sitt budskap till 100%, man glömmer vissa saker etc. MIN syn på mat är evolutionär, vi är skapta för fett & proteinrik mat. Allt som heter lätt,mini,mellan,lagom är saker jag totalt väljer bort.

Att våga gå "outside the box" som Ola skrev för en tid sedan i ett inlägg om träning är något jag anammar inom kosten också. Att falla in i ledet och köpa sin lättmjölk för att Livsmedelsverket som förövrigt är helt snedvridna säger så och har bestämt att så är bäst är inte min kopp te. Jag köper det inte, i stort sett inget av deras rekommendationer.

Jag tror inte heller på orden, "diet" och "banta" utan mer på att allt är en helhet där en livsstil är det som avgör vår hälsa. Men sköter man sin kosthållning och äter medvetet större delen av livet så finns och skapas det tillfällen när man har råd att få unna sig.

Kortfattat om min syn på mat, här är filmen :




Handlingslistan:

- Ekologisk jordnötsmör
- Bananer
- Dadlar
- Mandlar
- Gojibär
- Quinoa
- Pågens osötade Fullkornsbröd
- Paulúns Musli
- Ägg
- Soja Mjölk
- Grekisk Yoghurt
- Smör
- Färskpressad juice
- Äkta grädde
- Frusna bär, Goji, havtorn m.m.
- Lax

10 kommentarer:

  1. Mkt intressant !! "Fel" butik dock. ;).

    SvaraRadera
  2. Rätt butik!
    Bra David, jag är stolt!

    SvaraRadera
  3. Skönt klipp som vanligt.
    Gillar hur David har ena örat i mössan och andra utanför! :)

    Sen har jag även utmanat dig igen Tomas, gav mig på dina 10 rundor av Chins & Burpees. ;)
    Dock har jag inte övat in kipping, så det fick bli gamla hederliga chins med sprattel.. .:D

    Klippet finns nu på bloggen!


    Mvh

    SvaraRadera
  4. Spred på detta klipp! All respekt till Daaviid som vågar stå för något. Men alla vi som "mixtrar" med kosten bör vara vaksamma & lyssna på vår omgivning och våra egna resultat!

    SvaraRadera
  5. Tack alla !

    Som Ola skriver, alla bör vi välja våra egna vägar.
    Eva : I vad ? Såg att du förespråkar fibrer och olivolja före smör....Förklara gärna det.

    SvaraRadera
  6. Folket frågar ...24 augusti 2011 kl. 08:44

    Varför Soyamjölk och inte Mjölk 3% eller Ekologisk mjölk?

    Vad jag vet innehåller väl soyamjölk betydligt mer tillsatser (http://www.alprosoya.se/) än vanlig mjölk, även om den är pastöriserad.

    SvaraRadera
  7. Tips på bonde som säljer mjölk?24 augusti 2011 kl. 14:43

    Det är en bra fråga "folket", jag läser just nu "Mjölkrevolutionen" skriven av Fredric Colting. Kan jag rekommendera skarpt för de som vill veta mer om en av de bästa och mest kompletta produkter som finns men som vi inte FÅR köpa i butik.. Ännu ett stort fail av livsmedelsindustrin. Sälj gärna cancerframkallande livsmedel men herregud sälj för guds skull inte REN MJÖLK....

    Sojamjölk innehåller definitivt mer tillsatser men är man "laktosintollerant" så är man och då valde jag för 2,5 år sedan att köra på den.
    Men när jag läst klart den här boken lär jag inte heller kunna dricka Alpro osötad sojamjölk heller, och det finns def ingen chans att jag skulle köpa pastöriserad eller processad mjölk längre.

    Då får det heta ekologiskt eller vad de nu vill, hur mycket säger egentligen ordet ekologiskt om en produkt ? Har mer blivit ett prefix för marknadsföring...

    SvaraRadera
  8. Krisprolls kardemumma skorpor24 augusti 2011 kl. 15:46

    Varför ska man dra allting till ytterligheter? David har sin stil att handl, äta, & tänka. Kan personligen tycka att vissa av sakerna han väljer inte spelr någon större roll sett ut ett stort perspektiv. Sen hur vida allting är optimalt eller inte kanske ibland måste vägas mot hur god produkten är att äta samt hur magen svarar upp.

    Tycker personligen om kalorier in & ut med ett sunt förnuft som nyckel!











    // mvh Krisprolls kardemumma skorpor

    SvaraRadera
  9. Kan bara Älska: Ola: Dadlar, tordd inte nån åt dadlar lägre, trodd hä bara var Omar i Ture Sventon, haha, sjukt skönt tugg :)

    SvaraRadera