söndag 21 augusti 2011

Att våga bryta mönstret ibland !

Periodvis varierad träning behöver ej vara negativt för muskelbyggnad.

Tyvärr är det lätt för alla vi som har muskelbyggnad som prio att fastna i den klassiska lunken med 4-splitt/5-splitt eller något annat typ av upplägg. Vecka ut & vecka in är det bröst Måndag, ben Tisdag, Axlar Torsdag osv... 35g Protein före, 35g efter, mat inom 60 min bla bla bla...
Denna "byggarlunk" är absolut något som jag trivs med, men under det senaste året har jag försökt att hitta lite nya vägar för att inte "snöa in mig" totalt. ABSOLUT ska man ha sitt träningsupplägg ordentligt genomarbetat med utvalda muskelgrupper på utvalda pass etc. en så kallad RÖD TRÅD för att kunna följa  sin egen träning & utveckling.
MEN ibland kan det vara på sin plats att bryta mönstret & pröva på något helt annat. CrossFit, löpning, simning, backintervaller, sandtag etc.. alla dessa olika träningsformer har hjälpt mig att bli starkare psykiskt som fysiskt. Gett mig perspektiv på hur jag vill utveckla min träning i gymmet & fått mig att inse hur mycket man egentligen kan plåga sig själv. Jag säger inte att man ska göra detta varje vecka, men då & då kan vara bra. Detta kommer heller inte att göra er tunnare med 2 kg:s muskelförlust bla bla bla.., allt detta dravel är bara skitsnack. Med ett bättre flås kommer ni istället att kunna prestera så jäkla mycket bättre i gymmet, framförallt vid träning av större muskelgrupper (Ben, rygg)

Slutord
Jag upplever tyvärr att många är livrädda för att ta ett steg utanför detta "ekkorhjul" i rädslan för muskelförlust. MEN snälla ni våga testa gränserna på er själva ibland, pröva träna 2 pass eller kanske tom. 3 pass/dag under 1 veckas tid & jag lovar er att ni kommer att känna hur ni växer psykiskt. Denna träning måste givetvis vara smart och utförd med intensitet i fokus. Ta med er den känslan till gymmet under en vanlig träningsvecka under er uppbyggnadsperiod, och jag lovar er att armpasset på Fredag eftermiddag kommer att kännas ganska så "simpelt" i jämförelse med 12 st intervaller i sandtaget på Grus&Mak!
Med denna text så menar jag inte att en tävlande tyngdlyftare ska springa marathon, detta är givetvis ytterligheter i båda ändarna. Men man kan absolut kombinera styrka & puls det är därför jag själv bryter mönstret ibland.

Kör hårt alla där ute !

10 kommentarer:

  1. Håller med. Men så länge experter i tidningar och böcker förespråker nästintill frånvaro av konditionsträning med syftet att bygga kommer sannolikt de flesta "gå" efter det också. Och någonstans har de nog rätt i längden kanske. Osäkert. Men det resonemanget anser jag, har oerhört mycket att göra med vilka gener och kroppstyp du har.

    Fortsätt med det goda jobbet med er blogg som spänner över ett brett fält och högaktuella inlägg från er skribenter.
    /Peter

    SvaraRadera
  2. Peter:
    Aboslut är det en nackdel att träna för mycket kondition ifall muskelbygge är PRIO och träningen i gymmet är extremt tung med hög volym. Det jag syftade på är ju att IBLAND bryta mönstret, inte att man gör konditionsträningen till något "vana" som går ut över styrketräningen! jaaa du förstår.

    Tyvärr så har jag läst så mycket texter och forskning av div. eperter att det nästan blivit till en nackdel snarare än en fördel, man börjar att fundera för mycket & huvudet går på högvarv dagarna iända bara för att allting ska bli OPTIMALT!

    Riktigt kul att du gilar bloggen! Vi försöker som sagt att inspirera & bidra till alla er läsare =)

    SvaraRadera
  3. Jag är extremt sugen på att testa lite crossfit utöver den vanliga styrketräning jag håller på med. Vad brukar funka bäst, att lägga det direkt efter någon typ av styrketräning eller köra det på en dag du inte alls styrketränar? Hade tänkt mig köra något med chins etc på en dag man också annars tränar rygg.

    Tack till en mycket inspirerande blogg.

    SvaraRadera
  4. Tony:
    Jag skulle föreslå att du sprider ut din styrketräning över fler dagar & stoppar in vissa utvalda pass av CrossFit däremellan. Försök att köra muskelgrupper under CrossFitpassen som inte kommer att påverka styrkepasset du kör dagen efter.

    Eller så kör du helt enkelt en vacka med enbart CrossFit och skippar styrketräningen.

    Eller tung styrka på morgon, med lite mindre volym för att sedan köra ett CrossFitpass på kvällen.

    Finns hur många kombinationer som helst. Tror att man för pröva sig fram själv till vad som fungerar bäst eftersom att vi alla har olika förutsättningar med familj, jobb, träningslokal etc.


    Kul att du uppskattar bloggen! Alltid lika roligt när någon ger beröm =)

    SvaraRadera
  5. Tack för svaret, jag får helt enkelt testa mig fram. Men det är som du skriver lätt att fastna i något och man tänker direkt på vad det ska ha för negativa effekter på den normal styrketräning, inte vad bra det kan göra för träningen och att man utvecklas mer.

    SvaraRadera
  6. Precis Tony! Du kommer garanterat att hitta en vinnande väg! Lycka till

    SvaraRadera
  7. Omväxling ger framgång!!

    Anser jag i varje fall. :)


    mvh

    SvaraRadera
  8. Bra ansett Henke, då är vi 2 =)

    SvaraRadera
  9. Jag håller med. Och ibland kan det vara bra för psyket att göra ngt annat om man fastnat i sin tunga träning. Jag "tvingar" min tynglyftare att träna lite kondition, kan vara bra för återhämtningen mellan lyften o sen kan de vara bra att man orkar gå uppför trappor oxå. ;).

    SvaraRadera
  10. Haha! Precis vad jag menar Jenny! Kul att höra ;)

    SvaraRadera