fredag 5 augusti 2011

En kopp Kaffe före träning?

Jag kan tänka mig att många har hört talas om att en kopp kaffe ökar förbränningen om man dricker det just innan träning. För er som aldrig hört det förr, Varsågod!



Men är detta sant eller falskt?
Faktiskt så vet jag inte riktigt. Det finns många studier på detta, som säger att Kaffe innan träningen ökar fettförbränningen. Detta beror på att kaffe innehåller koffein som bl.a. har en uppiggande effekt. Dock så visar studierna på att man bör dricka några koppar kaffe innan träningen om detta ska ge någon effekt. Så effekten är ganska minimal om man dricker en kopp kaffe. Så stanna hellre 10 minuter längre på bandet än att dricka 2-3 koppar kaffe just innan träningspasset. Dock, så är placebo bra.

Däremot så är det bevisat att om man dricker kaffe precis efter ett pass så återhämtar sig kroppen upp till 60% bättre. Enligt forskarna så beror detta på att musklerna har lättare att ta upp kolhydrater om detta kombineras med kaffe.

Dricker jag kaffe innan träning?
Ohhh, jaaa! Det finns ingenting som skulle få mig att sluta dricka kaffe innan & efter. Främst så dricker jag för att det är gott. Men lite placebo har väl aldrig skadat?

Ha en trevlig Fredag och njut av en riktigt stor & god kopp kaffe!

4 kommentarer:

  1. Bra läsning. Men har inte du lärt dig hur man skall referera så man kan förlita sig på allt du säger. Du har inte lärt dig av tidigare misstag?

    SvaraRadera
  2. Bra skriven text. Men jag antar att detta är egna värderingar och tankar ??

    SvaraRadera
  3. Som alltid med mina texter så är det egna tankar och värderngar som jag har fått genom åren. En viss vetenskaplig grund finns bakom en del av det jag skriver. Skulle kunna använda mig mer utav källor i framtiden om det är det ni vill. Men tack för att ni gillar det jag skriver!;)

    SvaraRadera
  4. koffein ökar ens energifurbrukning men det är så minimalt då efedrin ökar ca 2-3 procent så men att ta det bara för att öka förbränningen är bara korkat.
    Dock så kan man träna hårdare med centralstimulanter vilket då gör man förbränner mer.

    Bästa koffein är systetisk koffein och får bara säljas på Apoteket som går under namnet koffein recip 100 mg och det är 30 st och kostar under 50 lappen

    Och det räcker gott och väl med 1-2 före träning

    SvaraRadera