torsdag 18 augusti 2011

Min syn på PT verksamheten !





För att bli en bra PT tror inte jag att det är antalet utbildningar man har på pappret eller vilka kurser man läst i div. Ledarskap & pedagogikkurser etc. som avgör hur duktig PT man blir/är.
Har man inte det rätta intresset för det man jobbar med kommer man aldrig att utvecklas i sitt arbete, samt bli bra på ge inspiration & förmedla ett budskap!

Alla vi som har en arbetsplats där vi jobbar kan nog ganska så lätt placera folk i en topplista på hur mycket engagemang, envishet, vilja, kunskap, driv, etc. Personerna visar & erhåller. Alla dessa personer på arbetsplatsen har som arbetstitel "snickare" där vissa givetvis är duktigare än andra, likväll som en PT där vissa är mera inspirerande än andra!
En hockeytränare med steg 4:a utbildning behöver ej vara bättre än en nybliven tränare bara för att han "läst på mera" Jaaaa ni förstår min synvinkel....

Det jag skrev ang. PT:s var absolut inte menat som något agg mot alla som har detta som yrke. Det finns GIVETVIS hur många som helst superduktiga PT:s i landet. Men mina personliga åsikter kan jag inte hymla med. Detta är ett konstarerande på hur jag upplevt & tolkat vissa PT:s, samt personer som tagit hjälp av mindre inspirerade människor.

Jag har hjälpt personer som tidigare tagit hjälp av någon PT/gyminatruktör skummat igenom deras träningsprogram som fått mig att vilja gråta!

Jag kan tycka (ifall klienten vill) att man som PT inte bara ska hjälpa personen med ett träningsschema utan se HELHETEN och erbjuda hjälp med kost, fettmätningar, träningsnutrition, ta kontakt med jämna mellanrum, etc. Detta för att kunna spetsa till det hela än mera!

Bara för att man har en utbildning (på i vissa fall 3veckor) samt titeln PT så betyder det inte för mig att personen bör vara duktig på träning och kost. Respekt och gott rykte är något som man jobbar sig till och förtjänar, detta får man inte av mig bara för att man har en titel & en utbildning. 

Ifall jag fick välja mellan att ta råd av en nybliven PT med lite erfarenhet av egen träning eller en bodybuilder/styrkelyftare skulle jag välja den erfarne byggaren 100/100 ggr...

Och till alla er som undrar så har jag ingen utbildning på något område som jag jobbar med
Kostrådgivning
Träningsuplägg (kondition, styrka, funktionellträning etc.)
Kalipermätningar
Osv osv...
På alla dessa områden har jag provat mig fram, samt utbytt erfarenheter med duktiga personer, läst på forum, mailat frågor till experter, kollat 1000tals timmar på Youtube, frågat erkänt ledande personer inom
kost & träning. etc... etc... etc...

Lägg även därtill att det mesta av min vardag kretsar kring prat om träning & kost....

Ifall jag är duktig eller dålig får andra svara på, men efter att ha hjälpt mellan 50-80 personer senaste 2 åren så borde jag ju samlat på mig ett par verktyg i lådan kan man tycka. Att jag under alla dessa 100:tals timmar inte tagit 1 krona betalt kan ju verka aningen konstigt, men jag ser faktiskt inte min egen verksamhet som buisness, utan ett sätt att kunna hjälpa & inspirera andra i min tillvaro till ett sundare liv!

Detta var ett hårt inlägg jag vet, men jag kan inte annat än skriva vad jag känner. Ibland kanske kvalitet är bättre än kvantitet!

17 kommentarer:

  1. Så oerhört sant.

    I dagens kost, träning och hälsa samhälle så läggs det så sjukt mycket pengar på att utbilda "PT:s" och Dietister. Alla läser dom samma kurser, samma böcker och blir inpräntade på Livsmedelsverkets fucked up syn på vad bra mat egentligen är. Sedan tar som du nämner många säkert egna väger och väljer att utveckla sitt kompetensområde samt finna egna vägar till att inspirera folk.

    En individ som verkligen brinner för det han/hon gör och söker egna kunskapar och frågar sig fram samt VÅGAR testa nya saker kommer alltid vara bättre än den "breda skaran" som utbildar sig och har det på ett papper. Givetvis lär sig dessa mycket genom att jobba som det, men man kommer aldrig bli lika erfaren om man inte går outside the box.

    Jag har följt Ola från sidan i många år, jag tränar alldeles för mycket och har stött på MÅNGA individer genom min idrott (längdskidor). Men aldrig träffat någon så kunnig inom det mesta som har med kost/träning att göra som Ola.
    Självlärd. Creds.

    SvaraRadera
  2. Håller med till 100% ingen person som har muskelbyggnad som prio kan växa av att köra utfallsgång, grunda böj, kryssdrag i cablecross samt omvänd pecdec!

    SvaraRadera
  3. Ola har fixat mina träningsprogram,kost,kaliper osv! Har funkat grymt bra gett grymma resultat tror inte att det är så många "PT"s som skulle orka plöja ner alla dom timmarna som Ola gjort! Jag lyssnar hellre på nån som gymmat flera år med resultat än nån MUPP som läst i en lärobok! Rutin är överlägset bäst!

    // Grymt NÖJD

    SvaraRadera
  4. Grymt inlägg Ola, som vanligt!

    Dock inte att förglömma att utbildning inom området är något som är bra. Ibland kan det krävas en viss vetenskaplighet bakom det man gör. En variation av rätt utbildningar och mycket erfarenhet inom träning, kost och en allmänt sund hälsa är A. O kan jag tycka. Har man vågat testa sig fram med olika metoder så vinner man mycket.

    Det jag menar är just att utbildningar är bra och man bör ta till sig det man lär sig, dock bör man inte snöa in sig för mycket på att just utbildningen säger ALLT!

    Men som du säger i grund & botten är det personens lämplighet för yrket & framförallt viljan att hjälpa ALLA till ett sundare & hälsosammare liv som gör skillnaden!

    SvaraRadera
  5. Att förvänta sig att alla de PT's som utbildat sig i 3 veckor och betalat en bra summa med pengar för det ska ha en bra och bred sakkunskap inom området träning/hälsa med allt vad det innebär säger sig självt att det inte är möjligt.

    Tyvärr tror jag att allt för många av dessa får en grund likt den som aftonbladet med mera publicerar gällande just träning och hälsa. Att det finns undantag inom branschen är ju dock tacksamt. Och förhoppningsvis kommer det ställas större krav från anläggningar gällande sin personal så vi slipper fler av följande exempel:

    http://nitrovegan.blogspot.com/2011/03/zumba-fitness.html

    SvaraRadera
  6. Det är ju tack vare alla tips och råd från alla inblandade i 4klövern, främst Ola, som jag har börjat inse det roliga med träning och hur viktigt det är att äta bra och ge sig själv bästa förutsättningarna för att må bra.

    Keep up the good work!

    SvaraRadera
  7. Kan inte annat än att hålla med. Det går ju också att dra paralleller till andra yrkesgrupper. Om man är t.ex. i behov av vård så vill man ju hellre bli vårdad av någon som brinner för sitt yrke och utför det på ett bra och vettigt sätt än att ha någon som tror sig veta allt och kanske inte egentligen är så intresserad av sitt yrke.

    samma kan man tycka gäller PT's!

    SvaraRadera
  8. RIKTIGT kul med alla kommentarer! Uppskattar er läsare något så enormt mycket!

    Jag ska skriva svar till alla er mera ingående imorgon. Vill bara säga att jag inte försöker att vinklad detta inlägg till att utbildningar är skit. SÅ ÄR DET ABSOLUT inte. Det finns bättre & sämre utbildningar, det svåra är bara att hitta de bästa!!!

    SvaraRadera
  9. Riktigt bra skrivet Ola!
    Precis som David vill jag också ge creds till Ola, de senaste tre åren har han verkligen fungerat som en inspirationskälla för mig och min träning. Väldigt väldigt sällan man ser en person med sådan glöd/seriositet och vilja/målmedvetenhet.
    Sedan att han även lägger ner x antal timmar i veckan på att hjälpa andra med träning/kost och mätningar är ju bara det heroiskt i sig.

    Sen när det kommer till träning känns det som att allt för många idag förlitar sig allt för mycket på de titulerade "experterna". Visst det förstår man ju, vem ska man annars vända sig till?
    Men precis som Ola skrev så saknas det ofta tyvär en övergripande helheten, en djupare analys av personens alla aspekter.
    Saker som; då/nuvarande fysik och träningsvanor/kostvanor som så väl inställning till träning över huvud taget, är alla variabler som ska in i ekvationen.

    SvaraRadera
  10. David:
    Tackar vänligast för din fina ord! En av dom kunigaste Kanske är väll hög tilltro på mig haha, men visst har man några kunskaper iafa.

    Johan:
    Visst är det så. Alldeles för många som fastnar i maskinträsket. Lär man sig fria vikter kanske man kan träna utanför gymmet under stora delar av året, bara man har en stång, hantel, kettlebell etc...

    Robban B:
    Tack tack Robban för vissa utvalda personer som du anstränger jag mig lite extra! hahah...

    Tomme Å:
    Precis Tomas! Det är absolut till sin fördel att vara utbildad. Gäller som sagt bara att hitta de rätta utbildningarna =)

    Petter:
    Håller med dig till 100%. Tyvärr så är ju nyhetens behag något som lockar de flesta i dagens samhälle. Både på gott & ont!

    Classe:
    Ruskigt kul att du hittat inspiration via oss. Detta ska vi bygga vidare på =)

    Pean:
    Du förstår PRECIS min poäng. Kul att se =)

    J.O#4:
    Jag blir stolt när jag får läsa om att jag inspirerat dig. Att jag gör mycket uppoffringar med div. aspekter är ju pga. av att jag älskar att hjälpa till & finner det ruskigt intressant!

    SvaraRadera
  11. En utbildning är och kan vara väldigt viktigt men absolut inte ett krav för att bli duktig föredrar alla som självlärt sig saker och inte sett det i en bok.
    Då många av böcker och teorier kan vara väldigt gammla och allt förändras med tiden.

    Fast man ska absolut inte underskatta utbildningar finns många riktigt bra och sämmre beror med från ort till ord där till tillhålls av vad jag fattar och hört.

    Och skulle jag välja en PT så vill man ha en erfaren och en som skälv är väldigt vältränat och inte ev en som väger 120 och smällfet även om hur duktig denna kossa skulle vara teoretisk.

    För att få en bra och vältränad kropp så måste denna person gjort nånting rätt och att denna har slitit år efter år och lärt sig även av sina misstag för en stor och vältränat kropp tar tid.
    Och därefter har massa erfarenhet.

    SvaraRadera
  12. Mycket kloka ord! De flesta i träningekretsarna här i stan vet att du är en av de som vet mest, och du skall veta du har ett hjärta av guld som alltid ställer upp för andra!
    Dock så är en utbildning ofta ett krav om du skall jobba som PT, och vill man jobba med det så är det klokt att ha det på papper även om man vet själv att man kan mer än vad utbildningen lär ut.

    SvaraRadera
  13. Holle:
    Tack Holle! Snälla ord känns riktigt kul för mig att få höra =)

    Kim B:
    Visst är det som du skriver. Kan dock tycka att det är onödigt att använda ord som smälfet kossa!

    SvaraRadera
  14. Bra tankar tycker jag.

    SvaraRadera
  15. Jag håller med vad dem andra säger. Drivet och viljan är det viktigaste men man ska inte förkasta utbildning. Jag har läst till pedagog i nästan 5 år och tack vare min utbildning har jag lärt mig otroligt mycket hur man undervisar, instruerar och tar människor. Mycket är sunt förnuft men bra utbildningar ger en ännu mer kunskap och i mitt fall har det lett till ännu mer driv och glädje i det jag gör! Grym är du som är självlärd och brinner för det du gör och ställer upp gratis! all cred till dig. Men vill man jobba med det och ha det som yrke så krävs det utb på papper, och då kan man inte heller göra jobb gratis. En utbildning är bevis på vad man har lärt sig och vad man har läst sen om man är bättre för det är en annan sak.

    En sak är då säker man blir aldrig dum av kunskap. Oavsett om du får den från youtube eller i en bok eller av någon utbildningsledare! :)

    SvaraRadera
  16. Petra:
    JA absolut behöver jag en utbildning ifall jag ska jobba som PT eller öppna eget. SÅ fungerar det ju med de flesta jobb i dagens samhälle.
    För mig har det pedagogiska mycket göra med att jag spelat fotboll, hockey samt jobbat på SCA, kappa & på så sätt träffat & haft att göra med hur många/olika människor som helst. Sen är vi ju alla olika också, vissa mera sociala & pedagogiska samt vissa mindre etc.

    Att jag jobbar gratis har ju dels att göra med att jag ej har någon utbildning.

    SÅ visst: Kunskap är def. något som gör en bättre lämpad för upppgiften=)

    Kör hårt !

    SvaraRadera
  17. Verran:
    Tack tack! kul att du håller med =)

    SvaraRadera