tisdag 16 augusti 2011

Jag vill träna mig till slankare muskler?

... Detta är en fras som man väldigt ofta får höra av tjejer som inte vill bygga en stor muskelmassa utan bygga de "slankare" musklerna. Men hur går detta till? Går det?


Jag kan tänka mig att de flesta har fått ordinationen av att träna många repetitioner, mycket lågintensiv träning och äta rätt. Visst, en lägre fettprocent ger ett intryck av slankare muskler. Men gör många repetitioner så man bli slankare för det?

Det mesta handlar om GENETIK. vissa har kortare muskelfästen, vilket oftast leder till stora bulliga muskler, medan andra har längre fästen vilket leder till längre "slankare" muskler. Så ibland måste man acceptera fakta och att man inte alltid kan träna sig till detta.

I de flesta fallen för tjejer så är det väldigt svårt att bygga stora muskler. Då tjejer har betydligt mindre testosteron än vad vi killar har. Så när tjejer tränar så brukar de överlag få den långa & slanka muskulaturen då deras kroppar inte är van att bygga den stora muskelmassan.

Så träna på tjejer, och våga träna tungt. Ni behöver inte vara oroliga att ni kommer bygga en gigantisk biceps eller en riktigt tjurnacke. Det krävs år av väl genomförd träning & kosthållning för att ni ska bli "gigantiska". Och se det så här också, en vältränad ryggtavla är väl inte så tråkigt på en tjej? Våga skaffa lite muskler. Med det sagt så menar jag inte heller att ni ska bli muskelpaket.

Däremot för er som mer än allt annat i världen vill ha smalara och slankare muskler. Enda receptet jag har till er är att träna intensivt. Sen får genetiken bestämma vart ni hamnar.

1 kommentar:

  1. Värt att tänka på denna text!
    Det är alldeles för många tjejer som väljer maskiner och cablecrossen istället för lite fria vikter.

    Ifall det är rädsla, eller osäkerhet kan jag inte svara på. Men många som väl börjar brukar ofta bli ganska så inbitna.

    Brukar alltid bli lite imponerad av tjejer som vandrar in bland "alla killar" vid hantlarna & köttar på!

    SvaraRadera