torsdag 16 juni 2011

Vad är din källa för energi IN?


Vad kan inte vara skönare än att känna att man kan få koppla av och att energin bara flödar in. I dagens samhälle så tror jag tyvärr inte detta är så självklart som man tror. Många har olika syn på vad just dem får energi av. Ofta får man höra att jag mår som bäst när jag inte hinner stanna upp, eller jag gör något hela tiden för det mår jag bra av.

Jag vet exakt hur det känns. Jag är också en person som trivs att göra något hela tiden, samt att ha många bollar i luften. Men jag har insett med åren att man måste uppskatta vilan och uppskatta det som fyller på energidepåerna. Det kan gå bra 1 månad, 1 år, ja i vissa fall flera år utan att man märker något. Men du ska se att någon gång så kommer kroppen ikapp och då blir det en lång väg tillbaka.

En till sak som man ofta stöter på är folk som tränar dag ut och dag in, flera timmar per dag, samtidigt som de sänker kostintaget oerhört kraftigt. Detta i hopp om att gå ner i vikt. Tänk på detta! Att påfresta kroppen på detta sätt kan liknas med en kraftig stressreaktion, vid stress så utsöndrar vår kropp hormonet kortisol, detta hormon hämmar vår ämnesomsättning, (förbränningen) och istället för att gå ner i vikt så kanske vi lägger på oss runt midjan istället. Någon som känner igen sig?

Så var inte rädd att vila kroppen, eller bara vila huvudet. Hitta det som får dig att få IN energi. För mig kan detta vara en avkopplande stund på balkongen. En kaffe på ett mysigt fik med mina kompisar, eller bara koppla sv till skön musik. Så vad är din källa för energi IN?

Ha en bra dag!

2 kommentarer:

  1. Släpande högerben16 juni 2011 kl. 18:10

    Många bollar i luften? i jämförelse med vem ?

    SvaraRadera
  2. Är nog person: gräva ner mig i mängder med åtaganden!

    SvaraRadera