måndag 27 juni 2011

Ola Enberg Diet 2011 del 21 (Kalorier IN --- UT)

Hej alla läsare! Just nu står jag inför ett vägskäl i min diet. Jag har den senaste tiden inte gjort alltför stora framgångar trots bra förutsättningar (skadefri, semester från jobbet, bra harmoni etc.) Jag har inte så mycket fett kvar på min kropp just nu, så varje hektos viktminskning är en tuff kamp att ta. Psykiskt skulle jag absolut klara av att dieta flera månader till, MEN det är totalt idiotiskt i detta läge.
Att jag stångar pannan blodig är det minsta som min kropp behöver just nu. Därför så har jag bestämt mig för att pröva lite andra metoder nu några veckor.



Punktar upp några prioriteringar nedan som jag kommer att använda mig av.
* En betydligt mera avslappnad inställning till maten, där främst kalorier in & ut gäller, ej så mycket räknande & vägande av maten.
* Betydligt mera kolhydrater i kosten. Självklart som mest runt träningspassen & ej allför mycket på kvällen.
* Mera löpning! Just nu känns kroppen & knäna bra, därför kommer jag att börja springa betydligt mera. Främs intervaller på bana där jag kommer att jaga många PR.
* Aningen mindre volym i gymmet. Som vanligt stor fokus på basövningar med låga reps & hög intensitet.

Min målsättning är att hålla formen jag har just nu under hela sommaren +- något kilo. Samt givetvis hålla kvar styrkan i gymmet, men även bättra på mina resultat i den aeroba träningen (kondition).
Min vikt ligger och pendlar mellan 85-86 kg med en fett% på ca 6.5-7% (kaliper).

Förtydligande av hela detta inlägg summeras: Ska försöka "surfa" på kaloribalans!

6 kommentarer:

  1. Vad är nästa mål ?

    SvaraRadera
  2. Tove (cliff.87@hotmail.com)27 juni 2011 kl. 18:34

    Hej! Har ni några tips på myrmarker i närheten av djupviken? Jag vill springa men åker hela tiden på belastningsskador såsom knäproblem och benhinneont, men att springa i myrmark kanske fungerar... Tacksam för svar! :-)

    SvaraRadera
  3. Hej Tove!

    Att springa på myrmark är ett väldigt bra sätt att dra ner överbelastningsskador gällande knä & benhinnor. Genom att springa på myr så får du bort den direkta kontakten med en hård yta vilket gör att belastningen inte blir lika stor på t.ex. knän.

    Jag ska skicka vidare frågan till davvan som kan ALLT om myrmarker här i Piteå :P Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Hej Tove ! Jag skulle ge förslag på en myr som finns uppe på Norra Pitholm! Myren löper runt en liten sjö så terrängen är betydligt roligare än en "klassisk" myr. Piteå hockey har ofta använt sig av denna plats under deras sommarträning! Tyvärr så kommer jag ej igåg namnet på myren, men har ett svagt minne att den heter Ögeltjärn. kör hårt!

    SvaraRadera
  5. Yes där har du en myr som är lättillgänglig. Den heter som Ola skrev, Ögletjärn och går ganska lätt att ta sig till. Sen finns det massor fler myrar runtom i Piteå, bäst tycker jag är mellan Blåsmark och Igeltjärnsberget, där får man ihop över 1 timme runt. Myr är guld för knän och ben! Kör hårt !

    SvaraRadera
  6. Tusen tack för tipsen! Bara att blrja leta då :-)

    SvaraRadera