tisdag 7 juni 2011

Dieten är färdig (Del 2 av 3 utvärdering av träningen)

I del 1 fick ni ta del av hur jag har ätit under min diet och hur det har påverkat mig. I del 2 kommer ni nu få ta del av hur jag har tränat och hur det har påverkat mig.



Jag har alltid haft en ganska balanserad träning, där jag har varierat med tung styrka, bodypump och diverse konditionsidrotter. Under tiden jag bulkade och gick upp i vikt så försökte jag fokusera betydligt mer på tung styrka. Detta visade sig ge resultat och min styrka hade ökat en hel del från när jag startade. Så här såg mitt upplägg ut under bulk:

Bröst/Axlar/Triceps

Rygg/Biceps

Ben/Vader/Mage

Men utöver detta så kör jag också 1 Bodypump pass/vecka, 2 Spinning pass/vecka och 1 kettlebell/bodycombat pass/vecka.

Under dieten bestämde jag mig för att köra ett annat upplägg med 2 pass i veckan som var renodlade styrkepass med tunga vikter och 2 pass i veckan var högintensiva CrossFit pass. På detta kunde jag ibland fara ut och springa eller köra ett bodypump och body combat pass.
Så här kunde min träning se ut under dieten:

Mån: Tung styrka Ben/Bröst/Triceps/mage
Tis: CrossFit, alt. Body Combat
Ons: Spinnig + bodypump
Tors: Tung styrka rygg/axlar/biceps
Fre: CrossFit + löpning
Lör: löpning + mage/rygg
Sön: Vila

Som ni ser så blev min träning ganska varierad och jag tror att det är min träningsmängd och intensitet som gjorde min diet lyckad, dock bör man ha i åtanke att ens kropp inte alltid pallar med detta. Man bör lyssna och försöka anpassa träningen utifrån hur kroppen mår. Jag har alltid hållt en ganska hög volym på mina pass, vilket innebär många övningar och reps. Men för mig har detta fungerat.

Styrkemässigt så känner jag att man däremot har blivit lite svagare. Detta beror dels på att intaget varit lägret och att man har gått ner i vikt. Dock så bör man se på att träningen också haft ett helt annat fokus de senaste månaderna och de jag främst kan se är att orken har ökats och förbättrats.

I nästa, men också sista delen så kommer ni få ta del av mina resultat i form av bilder, mätningar och mått. Jag kommer visa före och efter bilder samt visa er hur mätningen såg ut föra påbörjad diet och efter avslutat diet. Så håll ögonen öppna!
Ha det bra!

3 kommentarer:

  1. Dessa före & efter bilder lär ju inte gå någon obemärkt förbi.

    SvaraRadera
  2. Vem är det som dietat färdigt? Framgår ej i texten vem personen i fråga är! ??

    SvaraRadera
  3. Håller med Joel! DIET Tomas Åström hade inte skadat! Bra skrivet anymay "pottis" faktiskt riktigt riktigt bra... =)

    SvaraRadera