fredag 7 oktober 2011

Tips på ett bra armpass !

Armar bör tränas intensivt enligt mig
Armar (biceps, triceps) tillsammans med bröst är nog de mest tränade muskelgrupper som det tränas mest utav sett till den "breda skaran" på gymmet. För mig personligen så är det hög intensitet som gäller vid armträning. Brukar köra riktigt tungt på 1 övning biceps/triceps sen är det mest kontakt och Squezzz som gäller på de följande.
Armar är en rätt simpel muskel att träna, det gäller bara att vara ärlig mot sig själv & fokusera på att det är biceps som gör jobbet vid en curl, samt att det är triceps som gör jobbet vid en press.
Många är tyvärr alldeles för viktkåta när det gäller träning av armar vilket ofta bara leder till värk i armbågarna samt armbågsvecket.

Tips på bra armpass !

+ Stångcurl rak stång / EZ-stång
+ Dips med vikt
+ Konccurl på platta
+ Sittande triceps extention
+ Biceps i cablecross
+ Pushdowns i cablecross

Vad gäller val av övningar på mina armpass så varierar jag ganska så ordentligt från pass till pass. Jag använder mig oftast av superset samt dropset på främst cable cross övningarna. Repsen brukar jag hålla mellan 6-12 reps fördelat på 3-4 set / övning. Brukar oftast försöka att få med både ett press moment, samt ett stretch moment vid mitt val av tricepsövningar.
Volymen varierar väldigt mycket beroende på hur min träningsvecka sett ut, samt hur mycket volym jag kört på rygg (tar mycket biceps) & Bröst, axlar (tar mycket triceps).


TammerTomme curlar med EZ-stång

Kör hårt alla där ute !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar