tisdag 18 oktober 2011

Gästblogg - Magdalena Pajala

Hallå hallå!
För er som underar vem denna filur är, som fått äran att gästblogga på 4-klövern, kan jag kort berätta. Mitt namn är alltså Magdalena Pajala, här på bloggen är jag kanske mer känd som Matte X:et Jonssons flickvän. :-)
Jag är längdskidåkerska på elitnivå med höga målsättningar och stora drömmar. Ett SM-guld, och en 10:e plats på OS har inte mättat min hunger. Jag vill ha mer.

Jag får ofta frågan om jag inte jobbar, alltså på ett "riktigt" jobb. Men i min mening är en seriös elitsatsning mer än ett heltidsjobb. Jag är egenföretagare och min egna chef. Många timmars träning, bra kost, kvalitativ vila och mina behövliga 9-timmars sömn är några viktiga faktorer för min satsning och min utveckling. Så många pusselbitar ska hitta sin plats. Sen drygt 1,5 år tillbaka har jag enbart åkt skidor och klarat av att försörja mig på det. Något som inte är en självklarhet inom längdskidåkningen. Det är en enorm förmån. Att kunna jobba med sitt största intresse.

Mitt fokus just nu är att fortsätta bedriva bra träning veckorna fram till tävlingspremiären, men att dra ner på mängden något och lägga in ännu mer tävlingslik träning med hög intensitet. Ca 13-17 timmars konditionsträning per vecka kommer det bli. Vilket man kan jämföra med veckor upp mot 25 timmar under uppbyggnadsperioden. Så tanken är att kroppen ska hinna skapa ett överskott av energi och även huvudet. Som ni säkert märkt sitter kroppen ihop med toppen och för att jag ska kunna prestera vet jag att det är minst lika viktigt att jag mår bra och känner mig fylld av positiv energi, som att kroppen är återhämtad.

Om ungefär en månad är det dags att ställa sig på startlinjen efter månader (eller egentligen år) av förberedelser. Jag har tränat bättre än någonsin och känner mig starkare. 670 timmar kondition på ett år är planen. Tävlingssuget som jag hade redan i april efter sista tävlingen har jag lyckats konservera som i en burk och jag känner mig bättre förberedd än tidigare år. Jag känner mig lugnare och tryggare. För jag vet att jag gjort allt jag kunnat och samtidigt lyssnat på min kropp. Något jag blivit bättre på för varje år. Det gäller att hitta sin egna väg. Visst skulle jag till exempel kunna försöka kopiera Charlotte Kallas träningsplanering och upplägg, men det skulle aldrig fungera för mig. Det skulle inte göra MIG bäst. Vi är alla olika individer och har olika behov. Och min stig blir allt tydligare för varje år och målen skarpare.

Nu hoppas vi bara att det vita guldet snart landar på marken och att det blir en hej-dundrande-spännande vinter! Hoppas vi ses i spåret! :-)


Kika gärna in på min hemsida www.magdalenapajala.com

5 kommentarer:

  1. Mycket bra skrivet magda! Har hög tilltro på en bra ses. för dig! Xet kan känna sig stolt & nöjd som lyckats fånga dig! ;)

    SvaraRadera
  2. Du kommer att lyckas den här säsongen - det vet jag. Se bara till att hålla dig frisk och fri från skador.

    SvaraRadera
  3. Heja Magda! Du är så grymt imponerande, en fantastisk idrottare och en ännu bättre vän! Kramar!

    SvaraRadera
  4. Kör hårt på din inslagna väg och du kommer att lyckas! Jag håller tummarna!

    SvaraRadera
  5. Tack för alla peppande kommentarer fina ni. Så glad jag blir, det värmer :)/Magdalena

    SvaraRadera