söndag 6 mars 2011

Tomas Åström Diet 2011(Del 2)

Nu har det gått en vecka av min diet och det går i den riktning som jag har tänkt. I Måndags när jag vägde mig vägde jag 77kg morgonvikt. Imorse så vägde jag mig för första gången sedan dietens start. Vikten landade på 74,5kg vilket visar en viktnedgång på 2,5kg. Dock så är detta mestadels vätska som har försvunnit. Framöver så tippar jag en viktnedgång på 0,5 - 0,75kg per vecka. Det känns som att midjemåttet har gått ner någon cm också, men har tyvärr inte tillgång på måttband för tillfället så jag ska ta och mäta någon dag framöver.

Jag tänkte fokusera på hur jag ska lägga upp min träning under denna diet för att både behålla muskelmassa och samtidigt tappa fett. För tillfället så kör jag på en 3Split i gymmet. Där jag tränar:

Bröst/Axlar/Triceps

Rygg/Biceps

Ben/Vader/Mage

Men utöver detta så kör jag också 1 Bodypump pass/vecka, 2 Spinning pass/vecka och 1 kettlebell/bodycombat pass/vecka.



Jag kommer att lägga om träningen om 2 veckor då jag kommer börja köra en 2split i gymmet där jag förmodligen kommer inrikta mig på riktigt TUNG styrketräning med halvkroppspass. t.ex. överkropp respektive underkropp pass eller ett pass med fokus på framsidan respektive baksidan. Hur detta blir har jag inte bestämt mig ännu. Dock så blir förmodligen reps antalet på basövningarna mellan 1-5 reps.

Denna tunga styrka kommer jag att kombinera med 2st CrossFit pass per vecka som kommer se annorlunda ut varje gång. Dessa pass kommer att vara under maximalt 45 minuter med uppmärvning. Det innbbär alltså hög intensitet under dessa pass. Dessa CrossFit pass kommer ibland att kombineras med ett lättare löppass på morgon eller kväll på samma dag som kommer vara mellan 30-45 minuter.

På detta så kommer jag även leda mina BP och spinning pass samt köra 1 bodycombat pass per vecka för att fila upp tekniken inför utbildningen jag ska gå.. Jag kommer att ha en dags vila per vecka för att kunna tillgodo göra träningen på bästa sätt. För att göra detta lite enklare att överskåda så skriver jag ner ett exempel på hur en vecka kan se ut:

Måndag: TUNG styrka # 1
Tisdag:Body Combat
Onsdag: BodyPump (30min) + Spinning (30min)
Torsdag: Fm - CrossFit. Em - Löpning
Fredag: TUNG styrka # 2
Lördag: CrossFit
Söndag: Vila

Detta är kanske inte ett upplägg som jag rekommenderar för alla där ute då det är ganska mycket mängd. Varför jag väljer detta upplägg är för att min kropp är relativt van att träna mycket, men samtidigt så vill jag testa på något nytt, vilket i detta fall är CrossFit.

Jag har en rolig träningsperiod framför mig, detta kommer jag hålla i 2-3 månader framöver för att sedan analysera om jag har fått ut det jag har tänkt med det hela. Sådär. nu har ni fått en liten inblick i min vardag. Ha en fortsatt trevlig söndag!

1 kommentar:

  1. Krispig underarm6 mars 2011 kl. 19:21

    Känns som att du hela tiden är steget efter en annan 4Klöver medlem! Kanske bra att någon stakar ut vägen du ska gå...

    SvaraRadera