måndag 28 mars 2011

Diet 2011 del 8 (låg proteindag med KOLHYDRATER)


Under gårdagen så hade jag en låg proteindag där jag håller nere proteinet för att minska tillvänjingen av protein till min kropp (detta gör jag pga. Jag håller proteinet väldigt högt alla andra dagar under dieten). Dagar som denna har jag var 7-10 dag under dieten. Föra gången jag skrev om min låg proteindag var den inriktad på fett, denna gång var inriktningen kolhydrater. Jag använder inte kolhydrater på mina låg proteindagar föräns jag nåt ett kroppsfett på ca 10%.Fram tills dess är alla mina låg proteindagar inriktade på fett. (men nu är jag nere på ca 10% så då öppnar jag ett nytt kapitel i dieten =) )

Så varfår då kolhydrater under en låg kolhydrats diet (keto diet, CKD etc.) ???

Syftet med denna dag var att hålla proteinet väldigt lågt samt kolhydraterna högt samtidigt som jag ville nå ett högt energiintag för att sätta lite extra sprätt på metabolismen och utsöndring av viktiga hormoner som T3 & T4 samt leptin. Med högt energiintag menar jag inte någon idiotisk ÄTARDAG där man stoppar isig allt man bara kommer över! Nej nej…problemet med sådana ”barkardagar” är att man stoppar isig hejdlöst med både fett & kolhydrater dessa 2 makronutrienter kommer bara att motverka varandra och man kommer att bli svullen dåsig och BLÖT! DÄRFÖR lägger jag största möjliga vikt på intaget av kolhydrater som energi (80%E) denna dag. Detta känns bra både för kropp och knopp eftersom att det ger mig den superkompensationen som jag behöver under en hård och strikt diet. Jag får frossa i kolhydratprodukter och råvaror samtidigt som jag fyller upp min kropp med muskelglykogen inför kommande 7-10 dagars hård och målinriktad träning.

Detta är vad jag stoppade i munnen under gårdagen:

1000g Lätt Mjölk (1 paket)
1000g Apelsin juice (1 paket)
300g Bake Off bröd (6 st frallor)
100g 5% ost
400g Frukt (4st)
100g Havregryn
50g Gojibär
50g Russin
200g Lösviktsgodis
200g våffelmix
Kanel
Fun light
Gurka

Protein 100g
Kolhydrater 750g
Fett 30g

4000 Kcal


Ca 4000 Kcal blev energiintaget under denna dag. Under mina ”normala” dagar under dieten äter jag mellan 2200-2400 kcal/dag. Alltså blev det ett överskott på 1500Kcal under denna dag vilket gott och väl räcker för att ge kroppen en lite väckarklocka!

OBS! dagar som denna är inget att rekommendera ifall man inte har karaktären att gå tillbaka till sin dagliga diet dagen efteråt. Vid ett högt intag av kolhydrater och socker finns risken att man triggar igång SÖTSUGET igen!

3 kommentarer:

  1. Närman äter så dära mycket under 1dag kallas det för fyllardag då?

    SvaraRadera
  2. Obs! Detta är en laddningsdag för ketodieten, om ni är intresserade av att höra hur man fyller ordentligt ta kontakt med Kinder eller Xtreme!

    SvaraRadera
  3. Potatispannkakan28 mars 2011 kl. 15:30

    Jag är intresserad av att bli en hård kille som kan glänsa vidöl tälten under PDOL! Hur bör jag gå tillväga?

    SvaraRadera