måndag 28 februari 2011

Tomas Åström Diet 2011

Bakgrund

Idag så startar då min diet. Detta är första gången jag ska prova på detta. Jag har under 6 månader lyckats gå upp från 68kg morgonvikt till 77kg morgonvikt. Bara denna bedrift är imponerande då jag tidigare varit känd för min balans där jag aldrig vågat lägga på mig för mycket späck.

Hursomhelst så startar dieten idag och efter kalipermätningen som gjordes i Lördags så visar fettprocenten en siffra av 15%. Tanken är att denna siffra ska understiga 10% när dieten är slut. Vi räknade ut att ifall jag skulle gå ner 6 kg fett och ligga på 71kg så skulle jag ha en fettprocent på cirka 9,5 - 10%.

Ett stort problem under denna diet har varit min buk. Det har visat sig att jag väldigt lätt har kunnat tappa ut min mage så att jag har fått en sprängbuks liknande fysik. Detta kommer nog gå tillbak sig ganska snart när jag väl börjat dieta.


Men ibland så har den också överraskat och visat sig ha en helt okej form. (Observera att båda bilderna är tagna samma vecka).


Hur ska jag gå tillväga då?

Jo, jag kommer inte köra på extremt låg kolhydrats diet, typ Keto. Utan jag kommer köra en blandning utifrån hur mina dagar ser ut. Då jag leder spinning & bodypump pass på Step In så kräver min kropp aningen mer kolhydrater för att fungera opitmalt. Dock så kommer jag skära ner kraftigt på mitt kolhydratsintag utifrån hur mycket jag har ätit tidigare.

Fukost, lunch och middag samt runt pass kommer jag att fylla på med lite kolhydrater, och de kommer att bestå av cirka 1/3 - 1/4 av intaget under respektive måltid. Kvällsmålet kommer jag nolla kolhydraterna helt.

Jag kommer att äta cirka 5-6  mål mat per dag, med cirka 3 timmars mellanrum för att hålla blodsockret relativt stabilt. Målen kommer vara betydligt mindre än vad jag är van vid då jag har planerat att ligga på ett intag runt 2000kcal per dag.

Sötsaker kommer nästan att nollas. Jag räknar med 1 gång per månad som jag ska unna mig något gott till kaffet. Sen kan det komma att jag ibland kan använda mig av en "ätardag" där jag kan unna mig lite mer än vad som är tillåtet. Detta gör jag dels för psyket, men också för kroppen som har lätt att anpassa sig efter det man vänjer den vid.

Träningsupplägget är dock också viktigt för att lyckas med sin diet. Jag kommer så småningom lägga in kortare löppass & löpintervaller. Jag kommer att träna 6 dagar i veckan och vila helt 1 dag. Mer om min träning kommer jag skriva i ett senare inlägg.


 

6 kommentarer:

  1. Tomme Å du är fan priceless asså! hahahah.......

    SvaraRadera
  2. SKa bli ruskigt intressant Tomme! Några veckor med pass i källaren, samt några monstervolym pass i gymmet så är du nere på 70 kg igen.
    Tråkigt att du håller så mycket på kinderna=( Men bra för Hanna, då har hon något at ta tag i när hon ska ruska om dig! haahahah....

    SvaraRadera
  3. Aldrig pratat med nån om aminosyror så djupt och sen flyttar den personen utomlands1 mars 2011 kl. 08:00

    Kommer du att hålla någon sorts kvalitet` på dessa kolhydrater du ska imundiga under dieten ?

    SvaraRadera
  4. Fan vilken misslyckad bulk! Du har ju gått ner dig något fruktansvärt Tomas =(

    SvaraRadera
  5. Tycker redan formen ser hyfsat bra ut!! (på andra bilden):)

    SvaraRadera
  6. Tycker att du släppt iväg formen minst 10 kg för långt! Du lär få promenera till
    australien och tillbaka för att allt detdära späcket att lossna!

    SvaraRadera