fredag 25 februari 2011

Diet 2011 del 4 (Låg proteindag)

Har idag bakat en RAW paj! Måste säga att det är helt otroligt hur goda bakverka man kan göra utan socker. Priset blir givetvis mot åt det dyrare hållet, men ojojo så mycket mera kvalitativa råvaror. (ska försöka att få upp en film med tillagning samt recept på denna paj)
OBS! detta är David "Colting" Hedlunds recept och nyskapande tänk!


Dieten rullar vidare och allt känns kanon! som övertexten skvallrar om så har jag en låg proteindag idag. Anledningen till att jag använder dagar som denna är att kroppen är väldig bra på att anpassa sig till olika lägen. en låg protein dag var 7-10 dag under diet är något som kan ge kroppen en väldigt possitiv effekt. Under dagar som denna äter jag bara ca 100g protein (ca 1g/kg-kroppsvikt) detta är en markant sänkning när jag under resterande dagar ligger runt 300-350g protein (3-3.5g/kg-kroppsvikt)
Man kan ganska så fritt välja hur man vill lägga upp sina Låg proteindagar. kommer nedan att ge förslagpå 2 typer av upplägg!

Nr.1
Kolhydrater: lågt
Protein: lågt
Fett: högt


Detta upplägg passar KANON fall man följer en mera ketogen inriktad diet.
Tips på råvaror kan vara olika typer av LCHF recept, RAW recept (som min hembakade paj på bilden) Avokado, oljor, nötter, någon frukt, jordnöttssmör, baljväxter etc...


Nr.2
Kolhydrater: högt
Protein: lågt
Fett: lågt

Detta upplägg passar pefekt ifall man äter lagom med kolhydrater i sin diet. Denna typ av dag fungerar även utmärkt ifall man vill "fylla upp" kroppen med muskelglykogen som sparas som energi i musklerna till framtida träning. Har man lite risig insulinkänslighet är dagar som denna absolut inte att rekommendera.

Tips på råvaror Olika typer av bröd, frukt, kanelbullar, pizza (utan ost), pasta, ris, gröt, våfflor, olika typer av frukost flingor etc...
OBS! ifall man håller en ketogen diet och väljer en dag med högt intag påkolhydrater så bör man vara försiktig med kolhydrater som inehåller mycket fibrer. (magen är inte van) hellre lättsmälta kolisar även om det kan tyckas låta som det onyttigare alternativet.

5 kommentarer:

  1. Jag väljer alternativ Nr.2 ! =)

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig Kinder, helt klart nr 2 som verkar mest lockande:)

    SvaraRadera
  3. Jag har inte skrivit något! Jävla Dugdale! Men gemene man lever inte utan sina kolisar. Man blir trött, rund och får dålig syreupptagning med för mkt av dessa, dom är juh helt underbara! //Insuliiiin

    SvaraRadera
  4. skulle vara spännande med fler recept från den där david, han verkar ju ha en hel del riktigt bra recept

    SvaraRadera
  5. Ägget, Extreme, Real ägget: Förstår att vi har olika syner på upplägg just här =) Men det är väll tur att vi alla är olika!

    Nina: David är en kille som inte får till så många blogginlägg (blir mest utkast) men jag ska försöka introducera han att göra en RAW recept uppföljare!

    SvaraRadera