fredag 7 januari 2011

Tobias Forss är vår nye gästskribent under våren 2011 på 4klövern.

Vi har en gästskribent här på 4klövern under några månaders tid. Personen i fråga har haft en väldigt tuff höst, men är nu påväg tillbaka efter sina skador. Därför ska denne individ få skriva lite om sin utveckling under våren. Vi önskar vår nye skribent välkommen!




Vägen tillbaka


 Hejsan mitt namn är Tobias Forss och är trogen läsare på 4klövern-bloggen. Då jag fick förfrågan om att börja blogga på 4klövern, var det aldrig någon tvekan om att tacka ja. 4klövern bidrar till så mycket tips, motivation och inspriation mot en hälsosammare livsstil, vilket därmed känns smickrande att man får vara med och bidraga och förhoppningsvis påverka till detta. Samtidigt som man på 4Klövern gör det på ett roligt sätt och med glimten i ögat i deras blogg inlägg. Jag anser att 4klövern är ett levande bevis på att om man vill nog mycket, kan man nå hur långt som helst. 

Kort Bakgrunds kuriosa

För två år sedan flyttade Jag ner till vår huvudstad för att pröva lyckan, som man brukar säga i talmun. Jag började min karriär i en Carlingsbutik på drottninggatan som snabbt övergick till idrottslärare(som jag är utbildad till) på en högstadieskola i Tyresö kommun. Min stora passion i livet är innebandy, och som jag utövat i många år. När jag kom ner fick jag chansen att provträna för Allsvenska Klubben Älvsjö, där jag blev erbjuden ett kontrakt. Detta är två komponenter som utgör ca 90% av mitt liv här nere. Lite kortfattad kuriosa om min påbörjade resa i storstaden som sagt.

Blir inte alltid som man tänkt sig

Efter en bra försäsong, med många tuffa träningspass bland annat med intervall-, styrke- och innebandypass kände jag mig redo för den kommande säsongen. Ibland med blodsmak i munnen och krampande muskler, har tanken: ”varför gör jag egentligen det här” slagit en X antal gånger, men likafullt när passet är avklarat och euforin infinner sig, känner man en sådan oerhört skön känsla samt stor drift till att fortsätta, till att bli ännu bättre, till att nå ännu längre. Men ibland blir det inte alltid som man tänkt sig. Den senaste hösten har varit allt annat än angenäm, och har kantats av en hel del motgångar. Det hela började med en rejäl bristning i baksida lår (Avslitna muskelfibrer i mittersta lårmuskulaturen, Quadriceps) som bara blev början av det lavinras som komma skall.

Infalmmerad Lunga

Det hela startade med hög feber (39-40 grader). Därefter började jag hosta/spy slem. Efter ett besök på Nacka Hälsocenter, konstaterades att jag hade en snabbsänka på 140 (skall i norrmala fall ligga under 5, desto högre sänka, desto högre infektion). Därefter skickades jag på lungrönten, vilket konstaterades att min vänstra lung var så inflammerad att den slutat fungera. Efter två pecilinkurer och 4 veckor senare, hoppades jag återigen på en vändning, men sänkte garden alldeles för snabbt och åkte på knock out i första ronden, detta insåg jag då jag vaknade upp en morgon och började hosta/spy blod, först då insåg jag allvaret i det hela och att min kropp var rejält sargad. På pappret går symtomen under namnen Twar och Mycoplasma, i verklighet det värsta jag varit med om.

Vändning

Efter en tredje pencilinkur och 20 veckor senare blev jag äntligen friskförklarad. Nu börjar min resa tillbaka till det verkliga livet, till vad jag en gång varit, för att se hur långt jag kan nå. Med hjälp av 4klövern skall jag på 6 månader ta mig tillbaka till toppform och ni kommer att få ta del av mina framsteg här på 4klövern-bloggen.

6 kommentarer:

  1. haha, tänk om man kunde få ligga pigga buggar som på bilden ;D

    SvaraRadera
  2. Rörande livshistoria! Du verkar ha en enorm karaktär. Starkt!

    SvaraRadera
  3. Härligt att du äntligen är på rätt väg igen Tobbe, lycka till med comebacken!!:)

    SvaraRadera
  4. Kan bara tänka mig hur jobbigt allt som du gått igenom Tobbe har varit! Nu kan det bara bli bättre! KÖR HÅRT!, och LYCKA TILL // I motvind lyfter draken

    SvaraRadera