onsdag 19 januari 2011

CrossFit på Step In



Vad är CrossFit först och främst? CrossFit är ett styrke och konditionsprogram byggt på ständigt varierade funktionella rörelser utförda under hög intensitet. Tanken är oftast att hinna så många repetitioner på en specifik övning under en viss tid eller utföra ett antal övningar i streck på kortast möjliga tid. Ett crossfit pass ska sällan ta mer än 30 minuter att genomföra.

För att man ska kunna kalla detta CrossFit så ska det också vara en variation i övningarna, du ska gå in för att du ska chocka kroppen med varje pass. Variationerna kan ligga i att utföra många eller få övningar, tunga eller lätta lyft, många eller få reps, löpning, simning, rodd, m.m. Det är ni själv som sätter gränserna. Det är något nytt som ska hända varje gång. Experimentera gärna med att hitta något ute i naturen att träna med.

Hursomhelst så har jag börjat leda CrossFit pass på Step In nu. Detta kan du kombinera med 30 minuters spinning, 30 minuters bodypump eller bara köra som det är. Riktigt energifylld och jobbig klass. Jag tänkte bidra med dagens upplägg:

CrossFit 30 min

Komplex styrka 4 * 6 reps
Upprättrodd upp på tå
Goodmorning
Frivändning
Benböj

10 min AMRAP
10st Burpees
10st Armhävningar
10st Benböj

Med AMRAP menas att utföra så många runder som möjligt av dessa övningar under 10 minuter.

Så se till att dyk upp på Onsdagar klockan 19.45 på Step In. Ha en trevlig kväll!

3 kommentarer:

  1. Det var ett roligt pass Tomas! Idag valde jag löpning uppe i gymmet, men nästa vecka är jag på plats igen!/Annette

    SvaraRadera
  2. Kul att höra Annette! Vi får se vad jag ska hitta på att plåga er med då ;)

    SvaraRadera
  3. Verkar hel coolt asså!

    SvaraRadera