söndag 30 januari 2011

David Hedlunds krönika "Jag tror på hälsoträning"

Som många redan vet om så skriver David Hedlund på Piteå tidningens Helg sida. I lördags publicerade han denna krönika. Personligen så tycker jag att den behöver få lite mer cred då jag tycker den är väldigt bra. Därför har jag klippt och klistrat in den här på bloggen. Så varsågod!

Orginal källa "http://www.pitea-tidningen.se/helg/artikel.aspx?aRtIcLeId=5938412"

Jag tror på Hälsoträning

Elitidrott och hälsa ska inte blandas ihop. Det är inte strävan efter ett och samma syfte. Förstnämnda handlar om syreupptag och resultat medan hälsa inte är någon tävling, friskast vinner inget pris.


Personer som varit i kontakt med elitidrott värd namnet vet att det finns dagar när det inte är någon dröm att slå upp ögonen. Kroppen värker och stelheten är mer än påtaglig, och detta är inte vanlig träningsvärk utan kanske 25-30 timmars belastning på en och samma muskel under en veckas intervall.


Allt för att bli bättre, att bli starkare. Och det enda som finns att göra för att dämpa denna värk är, just precis, att träna lite till. Detta säger sig självt att det inte är hälsa i sitt fulla namn, samma är det med maten där ofta elitidrott handlar om att äta för energin och kalorier in och ut samt socker upp och ner.


Elitidrotten har en smal och klar kravprofil, uppfyller man denna så spelar det i många fall ingen roll att man fallerar på andra plan. Man definieras av det man kan göra och inte det man inte kan göra.


Och det är just det här som är min poäng. Det går absolut att sträva mot att ha en hög fysisk kapacitet, samt en lika hög nivå av hälsa. Men driven av höga ambitioner och inflytandet av elitidrottens kultur gör att många prioriterar bort - medvetet eller omedvetet - hälsan och den räntan tickar och dyker upp i bland annat sjukdomar.


Det är lättare och går fortare att trycka i sig en återhämtningsdryck med socker efter ett tufft pass och att äta en bar full med raffinerade produkter som mellanmål, men spinner man vidare på detta varje dag finns det inte plats för den riktiga maten med de nödvändiga fetter vi behöver för att hålla oss friska.


Och att vara frisk tjänar man på i längden.


Därför tror jag på inslag av hälsoträning och hälsomat i den vanliga elitsatsningen, om än inte var dag. Men det är min tro, upp till var och en.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar