onsdag 22 september 2010

Fivefingers

Jag har blivit mer och mer inne på barfotalöpning med så kallade Fivefingers (Jag ska inte ta det här ifrån dig nu davvan, jag vet att du var först). Principen är att du ska kunna springa så naturligt som möjligt utan onödig dämpning som tillverkas på dagens skor. På ett naturligt sätt så kommer du att landa mer på din framfot än på hälen när du springer och det finns en hel del studier på detta som visar att du kommer att minska risken för benhinneinflamation, knäskador, samt att du kommer stärka din kroppshållning.

Jag kan ta mig som ett exempel. Jag har under 1 års tid haft tendens till löparknä. Sedan jag började använda mina intervallskor som i jämförelse med mina vanliga löparskor inte har någon större dämpning så har mina problem försvunnit. Nu har jag även börjat springa med mina fivefingers, och jag känner fortfarande ingen skada. Givetvis ska man ha i åtanke att min träningsmängd gällande löpning har trappats ner en del. Men ta er gärna en funderare, är vi byggda för ett par skor med mycket dämpning eller räcker det med ett par fivefingers där vi saknar dämpning? Här kommer två filmklipp som ni kan kika igenom (Det andra är för davvan om han vill lära sig att greppa stenar).




1 kommentar:

  1. Tror inte ett dugg på barfotalöpning!

    /aldrig en dag utan mina Reebook pump promenadskor

    SvaraRadera